“V teh ocenah stroškov nadalje niso upoštevani v bodočih desetletjih nastajajoči posledični visoki nekajmilijonski stroški predvidenega barbarskega uničevanja in odstranjevanja dobro ohranjenih arheoloških ruševin srednjeveškega obzidja, vhodnih vrat, utrdb, grobnic, obokanih kleti frančiškanskega samostana kakor tudi pričakovanih sanacij hudih poškodb okoliških zgradb ter objektov državno in svetovno zaščitene kulturne dediščine,” načrtovano gradnjo garažne hiše v Stari Ljubljani, za časnik Dnevnik komentira Franc Maleiner, univ. dipl. inž. kom.
Mediji poročajo, da bo podzemna garažna hiša pod ljubljansko tržnico po proračunu MOL za 2027 stala 61,3 milijona evrov, kar je bistveno dražje od prvotnih ocen. Geološki zavod Slovenije (GZS) je leta 2008 za MOL pripravil primerjavo geotehničnih in hidrogeoloških pogojev za gradnjo garaže na lokacijah Tržnica in Grajski hrib. Vendar je analiza temeljila na pomanjkljivih podatkih, saj pred tem v Ljubljani ni bilo primerljivih podzemnih objektov.
Namesto 600 zgolj 250 parkirnih mest pod Tržnico
Edina referenca, garaža pod Kongresnim trgom, je bila zgrajena šele 2011 v manj zahtevnih pogojih. GZS je za garažo pod tržnico ocenil stroške posameznega parkirnega mesta na 11.680–14.183 evrov, kar bi za 600 mest znašalo 7–8,51 milijona evrov. Za Grajski hrib ni podal natančnih ocen, le splošno navedbo, da bi bila gradnja tam “verjetno nekoliko dražja”. Kasneje se je izkazalo, da tržnica omogoča le 250 parkirnih mest.

Ocena stroškov je v proračunu 2025 narasla na 36,7 milijona evrov, do 2027 pa na 61,3 milijona evrov – 720-odstotno povišanje brez pojasnil kljub zmanjšanju zmogljivosti. Primerjava GZS je bila nestrokovna, saj je temeljila na neprimerljivih podatkih, npr. stroških avtocestnih predorov.
Navkljub manjšemu številu parkirnih mest vsaj 720-odstotno povišanje cene!
Poleg tega proračuni ne upoštevajo milijonskih stroškov uničenja arheološke dediščine (srednjeveški ostanki, frančiškanski samostan) in škode na okoliških zgradbah zaradi posedanja terena in preusmeritve podtalnice. Garaža pod tržnico z 250 mesti bo tako vsaj desetkrat dražja od potencialne garaže pod Grajskim hribom s 600 mesti, a nihče ne bo odgovarjal za te “malenkosti”.
“V proračunu za 2025 je MOL vrednost garažne hiše pod tržnico, ki naj bi glede na ocene GZS iz leta 2008 stala le do 8,51 mio €, ocenila že na 36,7 mio €. Ta ocena pa je v proračunskih osnutkih za leti 2026 in 2027, v pičlih dveh letih torej, nadalje poskočila na kar 61,3 mio €.
Avtorji proračunov niso pojasnili vzroka za to 720-odstotno povišanje, in to navkljub zmanjšanju skupnega števila parkirnih mest s 600 na le 250. Iz vsega navedenega je jasno razvidno, da garažna hiša pod tržnico z zmanjšano zmogljivostjo okoli 250 p. m. ne bo zgolj dvakrat, temveč vsaj preko desetkrat dražja od 2,4-krat večje morebitne garažne hiše pod Grajskim hribom z okoli 600 parkirnimi mesti!” je zapisal Franc Maleiner, univ. dipl. inž. kom.
Domen Mezeg