V navezavi na aktualno temo, ki so jo naslovili Novi izzivi za učitelje – vzgoja za spol in spolnost, so se od 22. do 30. julija v Vipavi zbrali udeleženci kongresa, kolegi iz 12 evropskih držav, in prisluhnili trem plenarnim predavateljem. Ti so vsak s svojega vidika osvetlili naslovljeno temo. Kongres se je začel s sv. mašo, ki jo je vodil ljubljanski pomožni škof dr. Anton Jamnik s somaševalci. Med drugim je poudaril, da je osebnost vzgojitelja ali učitelja vedno v središču vzgoje.
Prvi predavatelj dr. Urh Goršelj je izpostavil etične dileme in medicinski vidik spreminjanja spola. Zdi se mu pomembno, da so učitelji izobraženi na tem področju, saj so navadno prvi, ki so v stiku z otrokom oz. mladostnikom že v najzgodnejši fazi. Tako je učitelj mogoče prvi, ki lahko prepozna, da se z mladostnikom nekaj dogaja, da nekaj z njim ni v redu, in mu na svoj način pomaga. Pri tem je izpostavil, da je pomembno, da učitelj ve, kako se o tem pogovarjati, kako in kje iskati rešitev, katere so razumne zahteve in katere zahteve so vprašljive. Poudaril je, da se je o tej temi treba pogovarjati z učenci in dijaki, preden bi se znašli v situaciji, ki je ni dobro spregledati.
“Učencem je potrebno odkrivati, razgrinjati prava dejstva. Danes so v tej poplavi informacij po različnih kanalih mnoge od teh tudi napačne, celo nevarne. So tudi takšne, za katere v resnici ne bi želeli, da nekoga najprej dosežejo. Zelo pomembno je, če uspemo mladim razgrinjati pravilna dejstva in se o tej temi na pravi način z njimi pogovarjati,” je zaključil.
V drugem predavanju se je predavatelj – direktor inštituta Integrum Benjamin Tomažič – osredotočil na spolno vzgojo mladih. Starši se za pogovor o tej temi z otroki in mladostniki pogosto na počutijo dovolj močne, nekateri čutijo tudi strah ali sram. O tem namreč niso navajeni govoriti z otroki, čeprav bi bilo to najbolj idealno. Prav zato so velikokrat učitelji v vlogi tistih, ki podajajo celostno sliko in tudi pozitivno sporočilo o spolnosti, telesnosti. Mladi sicer po odgovore zelo hitro zaidejo na splet ali družbena omrežja, kjer pa ni vedno ustreznih sogovornikov. Poudaril je pomembnost dejstva, da je treba v pogovoru z učencem oz. mladostnikom v ospredje postaviti predvsem to, kar čuti, kar s svojimi čustvi sporoča. Ključna vloga odraslega se kaže v tem, da mu pomaga najti odgovor v resničnem življenju in da ga odvrača od iskanja samo na spletu in med vrstniki.
Mojca Belcl Magdič, ki je bila tokrat v vlogi moderatorke pogovora, je dodala, da je pogovor o spolni vzgoji mladih izredno pomemben tudi med krščanskimi učitelji. Vrednost katoliških učiteljev je ta, da lahko mladim dajo drugi glas, ki ga sicer pogosto ne slišijo, saj ga med informacijami na internetu, v medijih in filmih ni. “Učitelji so lahko zgled, ki lahko mladostnika potrdi v njegovi identiteti in zdravem pogledu na telo, ljubezen, zaljubljenost in tudi spolnost,” je bilo mogoče slišati na kongresu.
Tretji dan je bil namenjen duhovni podpori učiteljem. Pater dr. Silvo Šinkovec je odprl pogled na vire moči, ki jih lahko učitelji najdejo v cerkvi, molitvi, medsebojni povezavi, predvsem pa v povezanosti z Bogom. “S profesionalnega vidika se mora učitelj, ko gleda katerikoli pojav, tudi vprašanje spolne disforije, menjave spola ali spolne vzgoje, vedno spraševati o človeku kot celoti in znotraj tega mora potem videti in gledati, kako ta otrok, študent, mladostnik znotraj doživlja samega sebe in svoj problem, da potem lažje najde povezave in tudi rešitve. Še posebej je pomembno, da ima učitelj sam pri sebi razvito čustveno inteligenco, da lahko posluša otroke in mladostnike, kje so njihova čustva, kajti čustva so pomemben vir informacij, iz katerih lahko najde pravi stik z njimi in pogovor o pravih temah. Za katoliškega učitelja pa je pomembno, da gradi sebe iz svoje vere in iz svojih virov duhovne moči, da lahko vztraja v poklicu, kjer bo lahko dobro opravljal svoj poklic in seveda z veseljem in pogumom nadaljeval svoje delo, ki je tako zelo pomembno.“
Slušatelji kongresa so bili navdušeni nad vsemi podatki, ki so jih dobili, in nad vsem novim, kar so slišali od slovenskih strokovnjakov. Obljubili so, da bodo nova spoznanja prenesli v svoje sredine, v svoje zveze učiteljev, ki so jih predstavljali na tem kongresu. “Za društvo DKPS je priznanje udeležencev kongresa izreden kompliment, saj smo spet uspeli Evropi pokazati mogoče malo drzne besede, ampak vrhunsko znanje naših strokovnjakov, ki je lahko v pomoč marsikateri že sicer kar dobro razviti državi,“ je povzela glavna organizatorica kongresa Helena Kregar. Slovo so obogatila lepa in dobra spoznanja, številni pogovori, širitve in medsebojne povezave, ki pomagajo premagovati nove skupne izzive, zaradi česar je bil organiziran kongres. Več o kongresu in odmevih je mogoče najti na spletnih straneh DKPS.
Katoliška Cerkev