fbpx

Brexit efekt: “Začetek nove recesije”

Foto: Pixabay

Brexit je vlak, ki vozi le v eno smer. Poti nazaj več ni, kar menijo tudi investitorji. Pričakovati je, da se bodo zaradi negotovega položaja otoka investicije izrazito zmanjšale. To je bilo najprej opaziti na azijskem delniškem trgu, ki je najhitreje reagiral na rezultat glasovanja. Trgi sicer pogosto pretiravajo, kar pa še ne pomeni, da je pričakovati hitro okrevanje. Strokovnjaki so si namreč edini, da izhod Britancev prinaša slabe novice za otoško in kontinentalno ekonomijo. 

Svetovne borze so se po rezultatih brexita nevarno stresle: londonska je izgubila več kot 7 odstotkov, priča padcu glavnega londonskega indeksa FTSE 100. Takoj zjutraj je padla tudi vrednost funta in evra.

  • Prve posledice brexita se že kažejo v nihanju valut, britanski funt je takoj po razglasitvi rezultatov v petek padel kar za 11 odstotkov (nato se naslednji dan malce pobral), kar je najnižje po letu 1985. Japonske borze so v velikih težavah, pada tudi vrednost evra, poroča Independent.

  • Cena nafte so strmoglavile za približno 5 odstotkov, vendar so se nato po prvem šoku malce pobrale.
  • Ob odprtju je borza v Londonu izgubila več kot 7 odstotkov.
  • Nemške delnice so izgubile nekaj manj kot 10 odstotkov svoje vrednosti.
  • Na borzi v Tokiju vlada alarmantno stanje. Priča so največjemu padcu glavnega londonskega indeksa FTSE 100. Stanje na trgih je nestabilno, poroča BBC.
  • Panika je zajela tudi na borzo Južne Koreje, kjer so že sklicali izredni sestanek.
  • Cene zlata so nevarno poskočile za več kot 8 odstotkov, pričakujejo pa še višjo rast.
Na brexit se je že odzvala angleška centralna banka, sicer s kratkim sporočilom. “Dobro smo pripravljeni na to,” so dejali. Strokovnjaki predvidevajo, da bodo bankirji najverjetneje zmanjšali že tako izredno nizke obrestne mere, zna pa se tudi zgoditi, da bodo ponovno obudili program kvantitativnega lajšanja, ki sicer še vedno deluje v Evropski centralni banki.

Začetek nove recesije?
Več negotovosti je opaziti pri drugem finančnem stebru države, britanskem finančnem ministrstvu, ki mu predseduje George Osborne. Minister je že pred referendumom napovedoval, da bo izhod iz EU najverjetneje pomenil začetek nove recesije, ki naj bi jo med drugim povzročil beg podjetij, ki so registrirana v Londonu – kot dobri odskočni deski v kontinentalno Evropo. Eden izmed ukrepov, ki jih je napovedal, je dvig davčne stopnje, kar bi še nadalje poslabšalo poslovno klimo v državi. Njegove besede morda niso veliko vredne, napovedujejo britanski politični analitiki, saj bo morda Osborne odstopil s položaja, potem ko se je za to odločil tudi premier David Cameron.

Airbus: Pretehtali bomo svoje investicijske načrte
“Seveda pa bomo ponovno premislili o svojih investicijskih načrtih v Veliki Britaniji, tako kot tudi vsi ostali,” je rezultat referenduma ocenil Tom Enders, direktor koncerna Airbus, ki je v sporočilu za javnost pojasnil, da bodo Britanci po izhodu iz Unije najverjetneje skušali postati še bolj konkurenčni in tako skušali prepričati vodje podjetij, da ostanejo na Otoku – ali pa celo privabiti nove investitorje.

Sledili so odzivi tudi  drugih koncernov in velikih podjetij:

  • Nemškemu energetskemu koncernu Eon brexit ne bo prinesel velikih težav.
  • Aimia, kanadska marketinška družba, pričakuje obdobje negotovosti, analiza učinkov bo mogoča šele čez nekaj časa.
  • Great West Lifeco, investicijski in finančni holding, ne pričakuje velikih sprememb pri poslovanju v Londonu.
  • Eurasia group, finančno svetovalna družba, pričakuje, da bodo težave brexita predvsem politične in ne toliko ekonomske narave.
  • Jamie Dimon, prvi mož ameriške investicijske banke JP Morgan, pravi, da bi brexit lahko Veliko Britanijo stal preko 4 tisoč služb samo pri njihovi družbi, kar znaša približno četrtino uslužbencev.
  • Chris Cummings, prvi mož CityGroupUK, je vlado pozval, da naj se čim hitreje osredotoči na dostop do evropskega enotnega trga. Londonsko finančno središče bi lahko zaradi brexita utrpelo trajno škodo.
  • Brexit ni omajal načrtov londonske in nemške borze, ki bosta nadaljevali z združitvijo. Sedež bo še vedno v Londonu, kot je bilo prvotno načrtovano.

Lufhansa in Opel zaskrbljena
Komitente so pomirili pri Deutche Bank. “Zagotovo smo se kot banka s sedežem v Nemčiji in z močno prisotnostjo v Veliki Britaniji dobro pripravili na blaženje posledic izstopa,” je komentiral John Cryan, sicer Britanec po narodnosti, ki meni, da je videti, kakor da EU izgublja na privlačnosti. Več skrbi so izrazili v Oplu, avtomobilski družbi, ki bi jo omejitev prostega pretoka blaga lahko v veliki meri prizadela. Finančno prizadeta bo tudi nemška letalska družba Lufthansa, ki pričakuje vsaj 5-odstotni padec prometa. “Kot Evropejec sem razočaran in obžalujem izstop Velike Britanije iz EU,” je razvoj dogodkov komentiral Carsten Spohr, prvi mož družbe.

Britanski kmeti na udaru
Pod udarom izhoda iz EU naj bi bil po poročanju Financial times predvsem kmetijski sektor. Ta je namreč od Evropske unije na letni ravni prejel približno 3,1 milijardo pomoči, kar je v letu 2014 predstavljalo približno 50 odstotkov prihodkov angleških kmetov. Zaradi tega dejstva se je britanska kmečka zveza že pred referendumom jasno opredelila, da ne podpira izhoda iz EU.

Anja Dangubič, Žiga Korsika