So bili Svobodnjaki in Levica pod vplivom THC, da so tako grobo poteptali demokratični proces?

Datum:

Gibanje Svoboda in njeni koalicijski partnerji so se odločili povsem uzurpirati ne le oblast, ampak tudi delo na odborih državnega zbora – skoraj vsaka seja je polna polemik in kršitev poslovnika, ki se uporablja enkrat tako, drugič drugače, pač skladno s potrebami koalicije. Nikoli ni bilo to očitneje kot pri razpravi predloga za razpis posvetovalnega referenduma o uporabi konoplje. Razprava odbora je sicer minila v znamenju zlorabe parlamentarnih procedur, v SDS pa so sejo ob glasovanju (kjer je odbor potrdil primernost referenduma) protestno zapustili.

Predlog za posvetovalni referendum o uporabi konoplje je sicer prišel s strani Levice in Gibanja Svoboda – a takrat je bila razprava le o uporabi medicinske konoplje (kar je v Sloveniji dejansko že legalizirano), nato pa so referendumsko vprašanje amandmirali tako, da so vanj podtaknili povsem nepovezana vprašanja – namreč o rekreativni uporabi konoplje.

Podtaknili povsem nepovezano vprašanje

Pobudniki so želeli z referendumskim vprašanjem izvirno vprašati, ali so za to, da bi bili v Republiki Sloveniji dovoljeni “pridelava, predelava, promet in uporaba konoplje v medicinske namene.”

Foto: Bobo

Zakonodajno-pravna služba DZ je protestirala, da referendumsko vprašanje vsebuje več vsebin, ki so lahko tudi ločljive, saj se nanašajo na različne načine ravnanja s konopljo, ki so tudi po veljavni pravni ureditvi različno urejeni. Mnenje ZPS DZ je torej bilo, da je predlagano referendumsko vprašanje nejasno in zavajajoče, saj uporabljeni termini nimajo povsem enoznačnega pomena. Poleg tega referendumsko vprašanje izhaja iz predpostavke, da v veljavnem pravnem sistemu vsebina, na katero se nanaša vprašanje, kot celota ni dovoljena, čeprav po veljavni pravni ureditvi ni dovoljena le v delu, ki se nanaša na gojenje konoplje v medicinske namene, so še poudarili.

V GS in Levici zato trdijo, da so z dopolnili sledili navodilom zakonodajno-pravne službe, v resnici pa so vprašanje povsem nedopustno razširili na rekreativno uporabo konoplje! Nov predlog se torej glasi “Razpis posvetovalnega referenduma o gojenju in predelovanju konoplje za medicinske namene ter o gojenju in posedovanju konoplje za omejeno osebno rabo.”

Tako so prvotno vprašanje spremenili v dve povsem različni vprašanji, in sicer:

“Ali naj RS na svojem ozemlju dopusti gojenje in predelavo konoplje v medicinske namene?”

“Ali naj RS na svojem ozemlju dopusti gojenje in posedovanje konoplje za omejeno osebno rabo?”

SDS: Prepozno in nedopustno
Takšna dopolnila pa so po mnenju poslanske skupine SDS povsem nedopustna, saj dopolnila referendumsko vprašanje razdelijo na dve vprašanji, ki sta vsebinsko različni in povsem spremenita osnovno vprašanje. To se jim zdi sporno in nekorektno, hkrati pa so bila dopolnila dana prepozno, saj gre pri prenovi referendumskega vprašanja za povsem drugačno vprašanje, za katerega predlagatelji sploh niso pripravili gradiva, prav tako pa se o njih na seji ni razpravljalo.

Za kaj gre v ozadju?
Pustimo ob strani dejstvo, na katerega je že opozoril infektolog dr. Milan Krek: namreč, da se kanabis že danes uporablja za zdravljenje in je v Sloveniji za ta namen legaliziran, zato o njem ne potrebujemo referenduma. Preučimo raje, kaj želi s takšnim referendumom koalicija doseči.

Jasno, je kakšno motivacijo imajo koalicijske stranke, da tak referendum speljejo hkrati z evropskimi volitvami – na volišča bi radi gverilsko pripeljali čim več mladih, ki se “rekreativno” ukvarjajo s kajenjem trave. Gre za kar močno subkulturo, zbrano okrog enega od Levičinih generalštabov na Metelkovi, pa tudi v drugih urbanih centrih, predvsem okrog študentskih klubov. Motiv koalicijskih strank – predvsem Levice – je tak, da se aktivira čim več lastne baze, ki bo šla na volišča zaradi marihuane, spotoma pa bo volila še za Levičinega kandidata – v najslabšem primeru pa za kandidata GS. Spomnimo, da so takšni civilno-družbeni poskusi aktivacije “preprostejšega” dela prebivalstva zelo hvaležen način zbiranja podpore – spomnimo se zloglasnega zlaganega referenduma o “pitni” vodi.

Rušenje postulatov pravne države
Gre za pretkano igro leve koalicije, ki pa ne bi bila mogoča brez samodržne zlorabe poslovnika, o čemer smo že pisali tukaj.

Kot je pripomnil profesor Miro Haček: Prvič slišim, da lahko predsedujoči delovnemu telesu po lastni volji interpretira poslovnik DZ. Nato je interpretacija postopka (odbor za zdravstvo) povsem različna znotraj zgolj enega tedna, pač skladno z trenutnimi potrebami. S tem pa je žal po zaslugi Svobode in Levice uničen zakonodajni postopek, ki je eden temeljnih pravnih postopkov v vsaki demokratični državi.”

Pri tem smo ugotovili dvoje: da koalicija zlorablja demokratične inštrumente za doseganje političnih ciljev, hkrati pa, da ji ni odveč z glasovi večine povsem povoziti (ustavno zaščitene!) demokratične inštrumente opozicije ne glede na to, kaj rečejo strokovne parlamentarne službe. Pri tem se postavlja vprašanje, zakaj zakonodajalec ni vnaprej predvidel takšne možnosti putinističnega prevzema oblasti, kjer vladajoči vsem na očeh zlorabljajo proceduro in svojo parlamentarno večino.

Foto: Bobo

Jasno je, da so osnovni postulati pravne države v Sloveniji že pošteno načeti – na ustavnem sodišču je rezultat glasovanja zdaj že predvidljivih 6:3 po politični premici šestih političnih aktivistov. Za nižje sodne instance je prav tako videti, kot da sodijo po političnih preferencah (spomnimo na zloglasno brisanje prisluhov Zorana Jankovića v zadevi farmacevtka). Prav tako je videti, da so nadzorni organi, kot so Komisija za preprečevanje korupcije, Agencija za komunikacijska omrežja in storitve in drugi, na tihi liniji politične pripadnosti. Le spomnimo se, kako je KPK opustil preiskavo premiera Goloba (ki bi ga gotovo odnesla s položaja) z izgovorom, da zadevo preiskuje policija, ki ima prednost (takšne interpretacije še do zdaj nikoli ni bilo). Spomnimo, kako lahko tajkun Martin Odlazek s svojo hobotnico upravlja tako s TV program, radijskimi postajami, kot tudi tiskanimi mediji – kar je v zakonu o medijih specifično prepovedano – za to pristojna agencija seveda ne naredi nič.

Onemogočanje opozicijskega nadzora
Najbolj nevarno početje, ki se je začelo komaj v tem mandatu, pa je onemogočanje opozicijskega nadzora s pomočjo zlorab poslovnika. To pa je praktično zadnji žebelj v krsto demokracije, saj ko opozicija nima več osnovnih vzvodov parlamentarnega nadzora, je konec tudi z parlamentarizmom in konceptom zavor in ravnovesij (checks and balances), ki sta ena največjih pridobitev zahodne civilizacije.

Motor vsega je seveda predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič, ki si interpretacijo poslovnika DZ enkrat interpretira tako, drugič drugače, ampak vedno skladno s političnimi potrebami njene lastne stranke, kar je eklatantna zloraba parlamentarizma in glasovalnega stroja, a hkrati velik spodrsljaj za zakonodajalca, ki ni mogel predvideti takšne zlorabe oblasti – saj bi v nasprotnem primeru skoraj gotovo poskrbel za zakonodajni inštrument, ki bi opoziciji omogočal, da takšne poskuse zlorabe ustavi. V tem trenutku pa je vsaj za dve leti ob avtoritarnih težnjah Golobove koalicije slovenska demokracija gola in bosa.

Razprava v vezi z referendumom zakona o konoplji je pokazala, da zavor vladajočih več ni, zakonodajalec pa tudi ni predvidel tako avtoritarne oblasti.

I. K.

Sorodno

Zadnji prispevki

Si je Irena Joveva nastavila ogledalo?

Letele so glave direktorjev, urednikov in novinarjev, a so...

Vlada bi obdavčila tudi tiste, ki nimajo

Pojavljajo se različne predloge za sistemsko financiranje gradnje javnih...