Indija bo upokojila sovjetske “leteče krste” Mig-21

Datum:

Vojna v Ukrajini ima kar nekaj stranskih učinkov – eden izmed njih je ta, da postaja rusko orožje vse manj zanimivo tudi za njene zaveznike, medtem ko so zahodni proizvajalci orožja močno povečali izvoz, saj so se zahodni izdelki izkazali za dosti učinkovitejše. Indija se je med drugim končno odpovedala ruskemu lovcu iz sovjetskih časov Mig-21, ki so ga poznali tudi pod imenom “leteča krsta”.

Indijska vojska je napovedala, da se bodo leta 2025 upokojili še zadnji indijski MiG-21, s čimer se bo zaključila dolga in težavna zgodovina MiG-21 v službi indijskih letalskih sil, polna nesreč in mrtvih pilotov.

V svojih 60 letih služenja v indijskih zračnih silah je bilo 200 pilotov in 60 civilistov ubitih v približno 400 nesrečah MiG-21. Včasih piloti, ki letijo s temi letali, niso zeleni, na novo zaposleni piloti, ampak dragoceni, popolnoma usposobljeni veterani. Več kot polovica od 840 letal, izdelanih v Indiji med letoma 1966 in 1984, je bila izgubljena zaradi nesreč. Večino indijskih MiG-21 je z licenco izdelal javni sektor Hindustan Aeronautics Limited (HAL) v Bangaloreju.

MiG-21 – leteča krsta
Danes ima Indija še vedno okoli 40 od stotih MiG-21, ki jih uporablja. Ti so bili posodobljeni, da se ujemajo z bojnimi letali tretje generacije, poroča India Today. Toda MiG-21 je več kot le zastarelo letalo, ki je v uporabi. Ta tipo letala pestijo tudi mehanske težave, ker so se številni zrušili, so si prislužili vzdevek ‘leteča krsta’. To ni edini nezaželen naziv, ki si ga je MiG-21 prislužil v indijski službi. Imenuje se tudi vdova.

Foto: epa

Vsaka eskadrilja ima okoli 20 MiG-21. Pred kratkim je The Wire poročal, da bodo ene od treh preostalih eskadrilj MiG-21 upokojili, tako da ostaneta dve, ki letita s starim prestreznikom. Ti naj bi se dokončno upokojili leta 2025. S tem se bo končala dolga in težavna zgodovina MiG-21 v službi indijskih zračnih sil. Nazadnje je pomemben podatek, da bodo MiG-21 v Indiji upokojili približno 40 let kasneje kot sovjetske zračne sile. Danes se letala uporabljajo predvsem kot prestrezniki in imajo le omejeno vlogo kot bojna letala. Uporabljajo se predvsem za vadbene vaje.

Indija si že dolgo prizadeva razviti lastna letala, vendar je njen avtohtoni program Tejas doživel veliko zamud in ima zapleteno zgodovino. Zaradi tega se je Indija morala bolj zanašati na svojo starajočo se floto, kot je bilo pričakovano.

Dolga in bogata zgodovina
MiG-21 je bil eno največkrat proizvedenih vojaških letal v zgodovini, saj so jih med letoma 1959 in 1985 izdelali več kot 11.000. Zgodovina MiG-21 je fascinantna, od enega najnaprednejših letal na nebu do “leteče krste” in danes zastarelega fosila v zračnem boju.

Prvič je letalo MiG-21 poletelo leta 1955, le desetletje po drugi svetovni vojni, leta 1959 pa so ga uvedli v sovjetske zračne sile. Dolgo proizvodno obdobje 26 let se je končalo leta 1985. Neverjetno je, da so kitajsko licenco – zgrajeno različico MiG-21 (imenovano Chengdu J-7) prenehali izdelovati šele leta 2013. Severna Koreja je država, ki uporablja tako MiG-21 kot kitajski Chengdu J-7 skupaj z nekaterimi še starejšimi letali, kot je MiG -19. Ta letala, ki so bila prvič izdelana v času korejske vojne. MiG-21 je eno najstarejših sovjetskih bojnih letal, ki jih še vedno uporabljajo po vsem svetu (čeprav še vedno letijo starejši MiG-17 in MiG-19).

MiG-21 so indijske zračne sile začele uporabljati leta 1963. Takrat je bilo reaktivno letalo ugleden lovec in je bilo hrbtenica nacionalne flote v letih 1970 do 2000. Resnično je zablestel med indijsko-pakitansko vojno leta 1971, ko je s svojim natančnim bombardiranjem pomagal Indiji prevzeti nadzor nad letališči, njen zračni napad pa je povzročil številne sestrelitve.

Toda danes je MiG-21 nekakšna relikvija in je že dolgo umaknjen iz večine letalskih sil po svetu. Ruske zračne sile ga niso nikoli uporabljale, saj so ga upokojili, ko je bil še sovjetski zračni sistem. Kljub prizadevanjem, da bi jih čim prej zamenjale tudi indijske zračne sile, ti še naprej letijo z omejenim številom MiG-21.

I. K.

Sorodno

Zadnji prispevki

Sloveniji preti nacionalna katastrofa

"To je zelo slab signal, posebej za slovenske državljane....

Uničili so nepremičninski trg, sedaj bi kradli podjetnikom

V tem mandatu je skrajno levo stranko Levica doletela...

Ustanoviteljica pobude Vseposvojitev: V odnosu do umrlih smo v predcivilizacijskih časih

"V bistvu pravijo tako, da se civilizacijo prepozna po...

Amerika, stoletni branik Evrope!

Karkoli si že mislimo o ZDA in Američanih, lahko...