fbpx

Koga novačijo?

Ivan Šokić

To je prvi dan tvojega novega življenja. Kar je bilo včeraj, ne šteje. Kdo si bil prej, nikomur mar. Pomembno je le, kdo si danes. Kaj želiš vedeti o sebi? Česa si sposoben? Vprašanja morda ostanejo neodgovorjena, a kako boš potem spal? Poznati samega sebe, svoje meje in sposobnosti … K vragu z omejitvami. Si pripravljen preseči samega sebe? Vsak dan tu te bolečina utrjuje. Ti si se odločil, da moraš sebi nekaj dokazati. Poveljnik je tu samo zato, da v njem vidiš sovraga, kajti brez sovraga ni boja. Ker brez boja ne more biti zmage. A v resnici si sam svoj največji sovražnik. Ti od včeraj. Tvoja naloga je izslediti sovraga, ga ujeti, ga preseči in postati boljši od njega in s tem zmagovalec. Kajti jutri je prvi dan tvojega novega življenja.” Tako gre besedilo oglasa za rekrutiranje nabornikov v rusko vojsko iz leta 2019. V oglasu nastopa mladenič, ki dneve preživlja s prijatelji, nakar se odloči za vojsko. Začne se s prizorom striženja, sledi bujenje in nato prizori neprestanega urjenja. Na koncu iz mladeniča nastane vojak.

Sporočilo je preprosto, neposredno in uspešno nagovarja segment populacije, ki bi ga življenje v vojski zanimalo. Za primerjavo lahko vzamemo oglas za rekrutiranje ameriških vojakov iz 2021.

Oglejte si še: Kako rešiti Evrovizijo?

Začne se z dolgim uvodom, v katerem ameriška vojska obvezno pokaže, kako raznobarvna in raznolika je njena sestava. Nato se začne risanka o vojakinji, ki je zadolžena za upravljanje z ameriškim protiletalskim raketnim sistemom zemlja-zrak srednjega dosega in njena pripoved: “Začelo se je v Kaliforniji z deklico, ki sta jo vzgojili dve mami. Čeprav sem imela dokaj običajno otroštvo, plesala balet, igrala violino, sem se tudi udeleževala shodov za enakost. Domišljam si, da sem od rosne mladosti branila svobodo. Ko sem imela šest let, je ena od mojih mam imela nesrečo in ostala paralizirana. Zdravniki so pravili, da morda nikoli več ne bo hodila, a se je oprla na naš družinski ponos in znova shodila ter se na koncu sprehodila do oltarja, kjer se je poročila z mojo drugo mamo. S tako močnimi vzornicami sem končala srednjo šolo kot najboljša v razredu, se nato vpisala na UC Davis in pridružila sestrstvu, polnem drugih močnih žensk. A ko se je približeval dan podelitve diplom, sem dobila občutek, da mi je bilo toliko tega v življenju dano, da sem bila stereotip članice sestrstva. Seveda, življenje sem preživela obkrožena z navdihujočimi ženskami, a kaj sem zares dosegla sama? Ena od članic sestrstva je študirala v Italiji, druga je plezala na Mount Everest. Potrebovala sem lastne dogodivščine, svoje izzive − in po srečanju z vojaškim častnikom za rekrutiranje sem jih našla. Način, da dokažem svojo notranjo moč in morda spotoma podrem nekaj stereotipov.”

Zdrava možatost vs. kult LGBT
Opazite razliko? Rusi svojim rekrutom obljubljajo bolečino, pot in kri pri premagovanju svojih lastnih meja zmožnosti. Oglas je univerzalen. Nagovarja zdravo možatost. Zamenjajte jezik in vojakovo uniformo, ohranite besedilo in lahko na isti način rekrutirate vojake kjerkoli po svetu. Američani medtem prodajajo pravljice o razvajenih smrkljah, ki so jim od malih nog prali možgane v kultu LGBT. To slavijo kot napredek in pojejo hvalospeve svobodi. Vojakinja v spotu verjame, da se je z vstopom v vojsko odzvala svojemu klicu dolžnosti. Kakšne dolžnosti? Služiti domovini, v najslabšem primeru zanjo dati življenje? Dvomim. Iz povedanega se zdi, kot da je njen primarni boj boj proti stereotipom in za napredovanje doktrine LGBT, ne pa proti zunanjim in domačim sovražnikom ZDA.

Za primerjavo: Oglas za Halo 3: ODST  iz leta 2009 uspe brez ene same izgovorjene besede pihati na dušo gledalca, hkrati pa povedati življenjsko zgodbo neimenovanega vojaka, ki gre od fanta, ki je v vojni izgubil brata, do prekaljenega veterana tisočerih bojev. Kaj pove dejstvo, da je podjetje Bungie, ki se ukvarja z izdelavo računalniških igric, znalo narediti boljši oglas za rekrutiranje kot pa ameriška vojska?

Ameriška vojska, ali pa vsaj njen segment, se je začela oddaljevati od svoje primarne funkcije. Funkcija tega segmenta naj bi bilo uspešno novačenje novih vojakov. Američani po novem ne nagovarjajo zdravih mladeničev, temveč lezbične diplomantke feminističnih študij in zafrustrirane transspolnike. Rezultati bodo temu primerni.

Ivan Šokić