Študent naj bo

Ivan Šokić

Pred leti je bilo aktualno vprašanje, ali bi morala univerza skrbeti za razvoj intelektualca ali razvoj strokovnjaka. Odgovori so se razlikovali, šli od ene skrajnosti do druge, na koncu pa je filozofsko obveljala srednja pot, ki pravi, da bi morali biti oboje. Potem je prišla bolonjska reforma.

Z bolonjskim načinom študija kakršnokoli ustvarjanje intelektualcev odpade. Za strokovnjake ne rečem, naravoslovni študiji imajo to prednost, da posamezniku do določene mere s svojim zelo specifičnim načinom podajanja znanja uspejo vcepiti veščine, ki bodo na trgu dela tako ali drugače prepoznane. Seveda v kolikor trg dela ve, kaj potrebuje in kaj dela. Končni rezultat je primerljiv s kljusetom, ki ima čez oči poveznjene plašnice.

Enak način študija pri družboslovju in humanistiki enostavno ne deluje. Končni rezultat je kader, ki ima v najboljšem primeru znanje globine luže in širine lokalnega ribnika. V najslabšem primeru je tako znanje kup malih lužic na stari makadamski cesti. V vsakem primeru je za trg dela neprimeren in nepripravljen.

Obliž na amputirani roki
Bolonjski način študija ima veliko problemov. Nekatere bi bilo enostavno rešiti, za druge bi bili potrebni bolj radikalni ukrepi, ki pa se jih tisti na položajih niso pripravljeni posluževati. Študentje svojega študija še zdaleč ne zaključijo v predpisanih treh letih. Predmeti v veliki večini primerov niso primerno prevedeni v bolonjski sistem, saj je šlo le za površno rezanje in lepljenje, pri katerem je bil glavni namen zagotoviti dovolj učnih ur za ves zaposleni kader. K vragu s kvaliteto študija. Še bi lahko naštevali.

Foto: STA

Univerza v Ljubljani z razlogom ni več med 500 najboljšimi univerzami na svetu kakor so se včasih radi ponašali, temveč med “prvih” 591 do 600.

Gre za probleme na vseh nivojih. Tako znotraj samega sistema visokošolskega izobraževanja, kot države, pristojnih institucij kot konec koncev celotnega slovenskega trga dela. Vse “rešitve”, ki se sčasoma predlagajo, pa so enakovredne uporabnosti obliža na amputirano roko.

Temu pa se vendar lahko izognemo. Dovolj dober začetek bi bil že razpisovanje prostih mest za določeno smer glede na potrebe trga dela. Potrebujemo več zdravnikov? Potem moramo izobraziti več zdravnikov. Drugače smo obsojeni, da jih uvažamo za začetek z Balkana, kasneje iz držav 3. sveta, medtem ko slovenski mladi zdravniki bežijo v tujino.To so problemi, ki so rešljivi v nekem srednjeročnem obdobju, treba je le vlagati v to. In to davkoplačevalski denar. Če politika kaj zna, je to zapravljati naš denar. Lepo bi bilo, ko bi ga enkrat zapravili za nekaj vsaj na pol koristnega.

Za večino “družboslovnih” služb študij ni potreben
Po drugi strani ne potrebujemo toliko družboslovcev in humanistov.  Če bi njihovo število skrčili vsaj za polovico, bi jih še vedno bilo preveč. Oglasili se bodo zagovorniki klasične izobrazbe. Na fakulteti je prepozno za kaj takega, za klasično izobrazbo mora biti poskrbljeno že v srednji šoli. Fakulteta je vendarle namenjena specializaciji na določenem področju. Po drugi strani bi država lahko spet primerno zaslužila. Redno bi študirali najuspešnejši na maturi (osebno bi želel sprejemne izpite, a to je tema za kdaj drugič), ostali, ki si tako zelo želijo postati filozofi, pa bi morali za to primerno plačati. Ta denar pa bi šel za financiranje študija vseh tistih prepotrebnih zdravnikov.

Verjamem, da bi se število študentov na neperspektivnih študijskih smereh v roku nekaj let radikalno skrčilo. Mogoče celo toliko, da bi profesorski kader imel dovolj časa, da programe preoblikuje v nekaj smiselnega in bolj uporabnega kot je naštevanje vseh 32 namišljenih spolov. Še ena radikalna ideja je, da za večino “družboslovnih” služb več let trajajoči študij sploh ni potreben, a s tem se dotikamo še ene tabu teme, ki bi jo lahko poimenovali inflacija vrednosti diplome. Ta je včasih nekaj pomenila, danes jo malodane ima že vsak.

A za kaj takega je potrebno sodelovanje več kot le enega organa in veliko dobre volje. V teoriji je kaj takega izvedljivo. V praksi pa imamo profesorje, ki si izplačujejo vrtoglave dodatke na “pripravljenost” in državo, ki zapravlja milijone za “študije” in analize, ne da bi karkoli s tem tudi naredila. In potem se čudimo, ko mladi, nadarjeni in doštudirani brez trohice slabe vesti zapuščajo Slovenijo in odhajajo v svet.

Ivan Šokić

  • Mademoiselle

    Hm…Zadnjič sem brala raziskavo, da veliko tujih milijonarjev/milijarderjev nima končane fakultete. To je pomemben podatek. Če človek sledi svojim sanjam, zanimanju, strasti do nečesa, je šola samo dodatek.
    V Sloveniji smo s tem čisto preterali. Samo šola te pripelje do dobro plačane službe za malo dela v JU. :) to je Čista socialistična miselnost, kajti inovacij in razvoja je tam bolj malo. Saj se da tudi družboslovca zaposliti v privat podjetju, samo vprašanje ali hoče/noče delat.

  • RATATA

    Poglejte na fasado ….. “Krajnski orel”, grbovni znak slovenske države Vojvodine Krajnske, je ostal (ponosno gleda s pročelja parlamenta Vojvodine Krajnske – danes je deklasiran v “univerzo”…., da se ja prekrije vsak spomin na lastno državo!).

    • Mojca pokraculja

      O madonca- ” domobranci” na fasadi !

      • RATATA

        Bučko lučke poglej, kako vstran visi…. sem 20 letnemu mulcu, študentu 2. letnika pokazal moj stari rdeči INDEX in diplomo,,, saj mi revček ni verjel, da je to Univerza drEKa. Zdaj verjame.

        • Mojca pokraculja

          Hahaha, hvala bogu mene ni “tokalo”:)),moj je zelen.

  • Mojca pokraculja

    Seveda študent naj bo,saj le tako lahko postane politik. Perspektiven, mlad, pogumen…vzor so Mesec, Kordiš, Jerca….Jani, Jakič.. revolucionarji

    • RATATA

      Tako dobro in obilno po restavracijah ne bodo jedli nikoli več v življenju, ko jim zmanjka bonov za subvencionirano prehrano.

    • dež

      Izšolani v borbah za prostor pri koritu.

  • šmentanamuha

    Zelo dobro, da ste načeli s to temo. Strinjam se tudi z zapisanim in še kaj bi lahko dodala. Po moje gre tu za implementirano zaroto proti ljudem, predvsem mladim šolajočim se, saj sistem prihodnosti predvideva samo maso ubogljivih nerazmišljujočih fahidiotov ali uporabnih idiotov ali kakršen koli izraz na to temo. Prav zato so iz učnih programov naravoslovnih fakultet odvzeli tudi vso humanistiko.
    Slogan elite prihodnosti je:
    “Vi ste tukaj zato da ubogate ukaze, navodila in delate, mi smo tukaj, da mislimo na mesto vas in se imamo fajn. S čipiranjem vam bomo olajšali življenje, da ne boste imeli pretežkega dela in nepotrebnih skrbi. Mi smo vaši globalni gospodarji in vi ste naši globalni sužnji. Vam ni kaj jasno? Potem vas bomo izklopili. Amen.”

Naročite se na novice Nova24tv.si!

Vpišite vaš email naslov in se naročite na novice Nova24TV.si!

Uspešno ste se prijavili na novice Nova24tv.si!