Oktobra je v Nemčiji stečaj razglasilo 1.530 podjetij, kar je 17 odstotkov več kot septembra in največ v zadnjih 20 letih. Še posebej je kritično v avtomobilski industriji, ki se ubada s pomanjkanjem naročil oziroma s tujo konkurenco; Volkswagen, denimo, namerava ukiniti do 30.000 delovnih mest. Politična negotovost bo nemško gospodarstvo še bolj obremenila.
V letošnjem letu je vlogo za stečaj vsak mesec vložilo najmanj 1.000 podjetij, oktobra pa je bilo takšnih podjetij prvič več kot 1.500, in sicer 1.530 – kar je za dve tretjini več kot v obdobju pred pandemijo, ugotavljajo na inštitutu za ekonomske raziskave IWH (Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle), in tudi največ meseca oktobra v zadnjih 20 letih. Gospodarska kriza je še posebej močno prizadela podjetja v gradbeništvu in trgovini.
Poleg splošno slabe situacije, vključno z 0,3-odstotnim zmanjšanjem BDP leta 2023 in še 0,2-odstotnim zmanjšanjem letos, so razlog tudi naraščajoči vhodni stroški, visoki stroški dela, pomanjkanje kvalificiranih delavcev, šibko mednarodno povpraševanje in naraščajoči stroški energije.
V podjetjih si tako močno prizadevajo zmanjšati stroške; Volkswagen, na primer, namerava zapreti tri tovarne in ukiniti do 30.000 delovnih mest, poroča Remix News. Toda podjetij, ki zmanjšujejo število delovnih mest, je še zelo veliko. Nekateri ekonomisti temu pravijo “deindustrializacija Nemčije”.
Na udaru avtomobilska industrija
Še posebej je stanje kritično v avtomobilski industriji; kazalnik, s katerim münchenski inštitut za gospodarske raziskave Ifo meri razpoloženje v panogi, se je v primerjavi s septembrom po sezonsko prilagojenih podatkih znižal za 4,3 točke na –27,7 točke, poroča STA. Kazalnik trenutnih razmer se je znižal za 13 točk na –27,5 točke, kazalnik pričakovanj za prihodnjih šest mesecev pa se je zvišal za 3,9 točke na –27,9 točke. “Naraščajoča konkurenca, predvsem iz držav zunaj Evrope, očitno vse bolj bremeni nemško avtomobilsko industrijo. Kriza panoge se nadaljuje,” je dejala predstavnica Ifa Anita Wölfl.
Velika težava je pomanjkanje novih naročil, zlasti iz tujine. Vse več je strahov, da se bodo evropska podjetja težko soočila s kitajsko konkurenco. V Nemčiji pomanjkanje naročil občuti 44,3 odstotka avtomobilskih podjetij, kar je največ po juliju 2020, pričakovanja glede tega pa so najslabša po pomladi 2020.
Kot je znano, je vladna levo-liberalna koalicija (ki je bila sicer katastrofa za nemško gospodarstvo), razpadla in je trenutno na oblasti manjšinska vlada. Januarja bo na vrsti glasovanje o nezaupnici, nove volitve bodo predvidoma marca. Negotove politične razmere bodo zagotovo še dodatno obremenile gospodarstvo v Nemčiji, pričakovati pa je tudi spopade s sindikati.
M. Bo.