Danes so v Državnem zboru razen skrajne Levice prav vse poslanske skupine podprle zakon o državnem poroštvu za projekta drugi tir in tretja razvojna os, s katerim bodo dosežene nižje obrestne mere pri zadolževanju za oba projekta, a opozicija ostaja kritična. Slovenska demokratska stranka je tako že napovedala dopolnilo, s katerim bodo iz zakona izločili poroštvo za projektno podjetje 2TDK. Poslanec Franc Rosec je med drugim opozoril, da projekt tretje razvojne osi ne sme postati talec drugega tira.
Poslanci so danes zakonu o državnem poroštvu za projekt drugi tir med Divačo in Koprom in del tretje razvojne osi, ki predvideva za skupno do 777 milijonov evrov državnega poroštva, prižgali zeleno luč in ga poslali v nadaljnjo obravnavo. Predlog zakona za projekt drugega železniškega tira med Divačo in Koprom predvideva do 417 milijonov evrov poroštva, za dva odseka tretje razvojne osi – hitro cesto med Slovenj Gradcem in Velenjem ter med Novim mestom in Osredkom – pa do 360 milijonov evrov poroštva. S poroštvom bodo obrestne mere posojil, ki jih bosta za izvedbo projektov najeli družbi Dars in 2TDK, bistveno nižje, je poudarila ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek.
Razen skrajne Levice zakon podprle vse poslanske skupine, a opozicija je izredno kritična
Z izjemo skrajne Levice so zakon po poročanju Slovenske tiskovne agencije podprle vse poslanske skupine, so pa v največji opozicijski Slovenski demokratski stranki napovedali, da bodo pred drugo obravnavo med drugim vložili dopolnilo, s katerim bi iz zakona izločili poroštvo za projektno podjetje 2TDK. “Poroštvo za Dars ni ključnega pomena za pričetek izgradnje tretje razvojne osi, saj lahko omenjena družba najame kredit samostojno, a pod slabšimi finančnimi pogoji, medtem ko smo na drugi strani priča zgodbi podjetja 2TDK, ki brez poroštva države investicije ne more izpeljati. Zato se upravičeno pojavlja vprašanje, zakaj je projekt tretje razvojne osi talec drugega tira,” je bil kritičen poslanec Franc Rosec.
.@b_podkrajsek: En zakon za dva povsem različna projekta je popoln nesmisel. Čimprejšnja izgradnja #3RazvojnaOs je vsekakor potrebna, težava zakona pa je podjetje #2TDK, ki že od ustanovitve dviguje ogromno prahu in megle. Podjetje je za izgradnjo #2tir povsem nepotrebno. pic.twitter.com/vHMXxV74T8
— SDS (@strankaSDS) October 29, 2019
Tudi opozicijska Nova Slovenija je ob podpori napovedali, da bo nadaljnjo parlamentarno pot zakona podrobno spremljala, saj imajo več zadržkov, med drugim niso prepričani o tem, ali je smiselno za dva tako različna projekta sprejeti en zakon. Še tretja opozicijska stranka, ki je zakonu v prvi obravnavi prižgala zeleno luč, Slovenska nacionalna stranka, je zakon označila za skropucalo, so mu pa prikimali “samo zaradi Korošcev in Dolenjcev.”
.@ASircelj: Ni jasno, ali je projekt #2tir ekonomsko učinkovit in finančno vzdržen. Prav tako ni jasen položaj Darsa glede #3RazvojnaOs. Zato bi morali poroštvo za oba projekta ločiti na dva zakona, ne pa ju združiti v en zakon, kot predlaga ministrica @ABratusek. pic.twitter.com/1GZq6003Ih
— SDS (@strankaSDS) October 29, 2019
Bratuškova meni, da bo zakon zaprl finančno konstrukcijo za dva pomembna projekta
Bratuškova je sicer v predstavitvi predloga zakona še izpostavila, da bo ta dokončno zaprl finančno konstrukcijo za dva zelo pomembna infrastrukturna projekta: “Dejstvo je, da so posojila s poroštvom cenejša kot posojila brez poroštva države. Ocena je, da so cenejša za dve do tri odstotne točke. Če smo pesimistični in ocenimo dve odstotni točki, to pomeni približno 8,34 milijona evrov letno. Če je doba odplačila 20 in tudi 30 let, si lahko izračunate, kakšne milijonske prihranke bomo imeli.”
.@ASircelj: Potrebno se je vprašati, zakaj Evropska investicijska banka sploh zahteva predhodno poroštvo države za #2tir. Je to zato, ker projekt ne pije vode? Je to zato, ker je projekt neekonomičen? Je to zato, ker sploh ne verjame v ta projekt in dvomi v podjetje #2TDK? pic.twitter.com/fHbSZnmhDY
— SDS (@strankaSDS) October 29, 2019
Rok Krajnc