fbpx

Analiza poročanja RTV razkrila tipičen primer seksizma v oddaji Tarča

Foto: posnetek zaslona

Najnovejša analiza poročanja RTV Slovenija, ki jo je za obdobje od 14. do 20. marca 2022 pripravil Urad vlade RS za komuniciranje, kaže, da je bilo poročanje na RTV v tem časovnem obdobju problematično. Službeni profili RTV so podvrženi zlorabam za osebne javne obračune posameznih zaposlenih, ravno tako pa so ponovno pristni enostranski prikazi. Na RTV Slovenija niso veliko časa posvetili obisku treh predsednikov vlad pri ukrajinskem predsedniku Zelenskem, opozorili pa so tudi na seksizem v oddaji Tarča, saj so bili povabljeni samo predsedniki določenih strank, medtem ko sta izostali tako Tanja Fajon kot Alenka Bratušek. Ključ, po katerem so vabili v studio, ni znan, saj se ne ujema niti z rezultati anket.

Ukom je v tokratni analizi poročanja RTV Slovenija od 14. marca do 20. marca 2022 na piko vzel tako TV, radio kot tudi splet. Vse tri veje so po mnenju Ukoma zatajile v prispevku o protestu zaposlenih v Multimedijskem centru RTV Slovenija, na katerem so nasprotovali imenovanju Igorja Pirkoviča za v. d. urednika uredništva za nove medije.

Po mnenju Ukoma so bili prispevki o Pirkoviču žrtev enostranskega prikaza, kjer so glas dobili samo Pirkovičevi nasprotniki, medtem ko se Pirkoviča ni vprašalo za izjavo. “Gre za očitno zlorabo javnega medija za promocijo svojih osebnih interesov tistih, ki bi morali biti sicer v službi javnosti. Nesprejemljivo je, da si zjutraj aktivni udeleženec na dogodku, popoldne pa o tem poročaš. V takih primerih bi namreč morali zakupiti oglasni prostor in objaviti izjavo kot oglas. Takšnih objav v javnem mediju si namreč ne more privoščiti vsak državljan Slovenije, ki se morda kakorkoli ne strinja s svojim delodajalcem.” so opozorili pri Ukomu.

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (vir: Ukom)

V nadaljevanju je Ukom pod drobnogled vzel izjave, objavljene na uradnem Twitterju oddaje Tarča na RTV Slovenija s 15. marca 2022. “V četrtek bo na sporedu zadnja #tarca do volitev. V našem terminu bodo soočenja. Vodstvo smo prosili, če jih, tako kot pred štirimi leti, lahko delamo. Odločili so se drugače. Tokrat vas torej zadnjič pred volitvami vabimo k ogledu. Po zadnjih podatkih se vračamo 28. aprila 2022,” so zapisali ustvarjalci oddaje. Po mnenju Ukoma gre za zlorabo službenih profilov RTV za “osebne javne obračune posameznih zaposlenih z odločitvami vodstva.”

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (Vir: Ukom)

Kritikam ni ušel niti prispevek z Radia Slovenija, v katerem so pri Amnesty International bilo ogorčeni “nad sramotnim in nedopustnim ravnanjem slovenskih oblasti, ki od enega vidnejših petkovih protestnikov, Jaše Jenulla, in številnih drugih protestnikov terjajo plačilo stroškov policijskega varovanja na protestih.” Ukom opozarja, da gre za enostranski prikaz, saj ustvarjalci prispevka niso poiskali odziva vlade ali policije, pojavlja pa se tudi vprašanje, opozarja Ukom, “ali po mnenju RTV za sina državnega tožilca zakoni ne veljajo?” Podobnih očitkov Ukoma so bili le nekaj dni kasneje deležni Odmevi s Tanjo Starič, ki je trdila, da Jenull navkljub lastnim izjavam o nasprotnem ni organizator petkovih protestov.

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (Vir: Ukom)

Moteč za Ukom je bil tudi prispevek o obisku “treh predsednikov vlad v Kijevu, med katerimi je bil tudi premier Janez Janša, ki mu v Dnevniku na RTV Slovenija, ki je bil po mnenju Ukoma prekratek in ni bil uvrščen na začetek oddaje. Kot dober primer, kako bi moral biti narejen ta prispevek, Ukom ni izpostavil Nova24TV, temveč Pop TV, kjer so prispevku po trditvah Ukoma namenili prvih 12 minut oddaje in ga osvetlili z različnih zornih kotov, pri tem pa opozorili tudi na odzive svetovnih medijev.

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (Vir: Ukom)

Ukom problematizira tudi prispevek z naslovom “Azov bataljon: Od neonacistične milice do odreda ukrajinske vojske” avtorice Kaje Sajovic, ki naj bi bil “proputinovski”. Ukom avtorici očita, da “skupaj s Putinom po Ukrajini sredi vojne išče in preganja neonaciste oziroma fašiste.” Dejstvo je, kakor smo na to opozarjali na Nova24TV že 1. marca 2022, da se je način poročanja o neonacizmu med ukrajinskimi oboroženimi silami radikalno spremenil z začetkom ruske invazije. Če so pred tem dolgih osem let vsi večji tako svetovni kot domači mediji občasno opozarjali na neonacistične paravojaške enote v Ukrajini, ki so sčasoma postale del ukrajinskih oboroženih sil, se je neonacistična preteklost bataljona Azov v zadnjem mesecu pometla pod preprogo, na Zahodu pa se je začelo še nedavno neonaciste označevati za pogumne ukrajinske borce.

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (Vir: Ukom)

Ukom Sajovičevi ravno tako očita “norčevanje iz napovedi ameriških obveščevalcev, da Putin pripravlja napad.” Kot dokaz tega norčevanja so izpostavili naslednji zapis Sajovičeve: “Vloga ZDA v ukrajinsko-ruskih napetostih je precej večja, kot bi se dalo razbrati zgolj iz enoplastnih medijskih poročil o mobilizaciji ameriških vojakov na vzhod Evrope. Večja tudi, kot ji pripisujejo mainstreamski mediji, ki ZDA slikajo predvsem kot ‘zaskrbljenega opazovalca’, dobro obveščenega akterja, ki ‘ima podatke’, da se pripravlja vojna, in branilca demokracije, če karikiramo.”

Seksizem na RTV Slovenija

Veliko resnejši je problem seksizma, ki ga je Ukom zaznal na RTV Slovenija. Na soočenje v Tarčo na temo Ukrajine so bili povabljeni Janša, Robert Golob, Jernej Vrtovec, Marjan Šarec, Zdravko Počivalšek, Zmago Jelinčič in Uroš Macerl. Po mnenju Ukoma gre za “tipičen primer seksizma. Vabljeni samo predsedniki, ni pa razumljivo, zakaj se je izločilo Tanjo Fajon in Alenko Bratušek.” Po trditvah voditeljice RTV Tanje Starič naj bi bil izbor sogovornikov zasnovan na podlagi rezultatov anket, kar pa je po mnenju Ukoma nadvse nenavadna trditev, glede na to, da nobena do sedaj objavljena anketa ni stranki Vesna ali Naša prihodnost namerila večje podpore kot strankama SD ali SAB.

Analiza poročanja RTV Slovenija od 14. 3. do 20. 3. 2022 (Vir: Ukom)

Za konec je Ukom vzel na piko še MMC in Dnevnik ter jima očital “tipično širjenje ruske propagande in uporabe terminologije, ki jo sicer uporablja Putin,” po mnenju Ukoma pa ne odraža resnice. Šlo je za prispevek o proslavi v Moskvi ob osmi obletnici priključitve Krima Rusiji. Ukom je opozoril, da je voditelj Odmevov Igor E. Bergant kasneje za isto stvar uporabil izraz “zasedba”, medtem ko je v prispevku bilo ponovno govora o priključitvi.

Peter Truden