Intervju z Aleksandrom Osojnikom, najbolj demoniziranim duhovnikom ta hip: “Ne obžalujem, da se je o resničnih problemih v naši državi vendarle začelo govoriti”

Župnik Aleksander Osojnik

“Milijone mečemo za Jankovića, Adrio, dokapitalizacije bank, kar moramo nič krivi državljani podpirati. Čas bi bil, da posamezniki, ki so oškodovali našo skupno blaginjo, tudi odgovarjajo, denar pa bi raje namenili ljudem v stiski,” je v intervjuju za Demokracijo povedal salezijanski duhovnik Aleksander Osojnik, ki je javnosti postal znan, ko je napisal ostro pismo o aktualnih političnih ter socialnih problemih naše države. Zaradi resnice je bil deležen ostrih napadov osrednjih medijev.

Aleksander Osojnik je salezijanec, ki duhovniško službo opravlja v Župniji Grahovo in Župniji Cerknica. V preteklem tednu je veliko prahu dvignilo njegovo pismo, v katerem je neposredno, brez lepih besed opozoril na aktualne probleme slovenske družbe.

Ste si mislili, da bo vaše pismo naletelo na takšen odziv?
Ne, nisem si mislil. Poslal sem ga na Demokracijo, ker sem pričakoval objavo, saj ste redki, ki kaj takega sploh objavite. Od drugih časopisov objave sploh ne bi pričakoval. Potem pa so praktično čez noč vsi mediji povzemali in komentirali napisano, kar me je precej šokiralo. Po eni strani obžalujem, ker sem marsikaj napisal na grd način, z druge strani pa te moje ostre izjave odpirajo debato o širših družbenih problemih. Moram reči, da sem v teh dneh dobil na stotine komentarjev, klicev, sporočil tistih, ki so me podprli. Večina teh ljudi hodi k maši in so tudi župnijski sodelavci. Med njimi so bili politiki in uradne osebe, ki čutijo gnilobo naše države, o kateri sem pisal, in z mano delijo mnenje, da je treba te probleme izpostaviti in jih rešiti za naše skupno dobro.

Aleksander Osojnik

Od duhovnikov smo vendarle navajeni milejše retorike. Ali obžalujte, da ste bili tako ostri?
Obžalujem, ker sem reagiral nekoliko bolj čustveno, v jezi. Zavedam se, da je bila kakšna beseda grda. Take besede pogosto slišimo tudi v javnosti. Vsekakor obžalujem, da sem v pismu uporabil ostre izraze, ne obžalujem pa tega, da se je o resničnih problemih v naši državi vendarle začelo govoriti; verjetno tudi s pomočjo senzibilnega diskurza, ki sem ga uporabil. Resnici na ljubo, če bi povedal na lep način, se na moje pismo ne bi nihče odzval.

Kaj je bil povod za nastanek pisma? Vas je zmotil kakšen konkreten dogodek, situacija, ob kateri niste mogli biti več tiho?
Dnevno se srečujem z ljudmi v stiski, ki le s težavo preživijo s skromnimi dohodki, pokojninami. Tudi moja mati, ki je rodila šest otrok, oče je bil vratar in delni invalid, ima okrog 400 evrov pokojnine. Otroci ji moramo pomagati, da lahko preživi. Saj nič ne rečem, če nimaš večjih stroškov, se s skromnostjo da prebiti skozi mesec. Kaj pa ko je treba zamenjati okna, popraviti streho, kupiti nov hladilnik? Mati mi je v pogovoru rekla: »One barabe tam gor je treba dat v zapor!«

Zadnjič mi je upokojenec potožil, da po 40 letih delovne dobe ne more preživeti. In teh zgodb sem slišal že veliko. Tudi statistike govorijo, da je iz leta v leto več ljudi odvisnih od pomoči Karitas. Menim, da je gnila politika, ki ji ni mar za življenje ljudi, ampak samo za lastne koristi in politične točke, pahnila številne na rob preživetja. In v pismu sem jim to želel povedati. Da “gnijemo”, pa je na družbenih omrežjih zapisal tudi predstavnik največje opozicijske stranke Janez Janša. Če je lahko to on izjavil, ne vem, zakaj se drugi ne bi mogli strinjati z njegovo ugotovitvijo.

Med prijatelji imam tudi veliko uradnikov, ki potrjujejo, da se stvari ne urejajo tako, kot bi se morale. V zasebnem sektorju si delijo milijonske dobičke, medtem ko ljudje životarijo na minimalni plači. Podjetje je uspešno tudi zaradi delavcev, zato bi morali biti nagrajeni,  ne pa samo tisti zgoraj. Milijone mečemo za Jankovića, Adrio, dokapitalizacije bank, kar moramo nič krivi državljani podpirati. Čas bi bil, da posamezniki, ki so oškodovali našo skupno blaginjo, tudi odgovarjajo, denar pa bi raje namenili ljudem v stiski. Tudi sam opažam, da je življenje vse dražje. Pred desetimi leti sem dal za položnice pol manj, kot dam danes. Dohodki v tem času pa niso še enkrat višji, zato je ob vseh podražitvah jasno, da ljudje težko shajajo.

Evidentno je, da številni ljudje skromno živijo, pa vendar v družbi ni zaznati angažmaja, da bi zahtevali spremembe.
Ljudje s socialnega dna se težko izpostavijo; vprašanje je, ali bi jih sploh kdo poslušal. Človek, ki je na “minimalcu”, se sicer lahko na tihem jezi, če bo pa kaj rekel, bo dobil odpoved. Ujeti so v začaran krog. Menim, da bi morala tudi civilna družba, Cerkev, duhovniki, bolj opozarjati na njihove pravice, dostojnost in jih spodbujati k reševanju položaja. Zgled nam je lahko tudi papež Frančišek. Bil je trn v peti argentinski oblasti, ki še danes velja za eno najbolj skorumpiranih. Opozarjal je na bedo ljudi iz barakarskih naselij v okolici Buenos Airesa, kjer živi na milijone ljudi. Še danes je papež Frančišek glas ljudi v stiski, beguncev, opozarja na korupcijo itd. Prav je, da tudi Cerkev opozarja politične odločevalce na probleme. Če plačujemo davke in prispevke, upravičeno pričakujemo, da država z njimi gospodarno ravna, ne da smo dnevno priča razmetavanju davkoplačevalskega denarja. To je povsem primerljivo s tem, da bi denar, ki ga dobim za cerkev, zakockal. Od župljanov bi bilo čisto legitimno, da mi ne bi več hoteli dati denarja. Tudi v odnosu do države bi moralo biti tako.

Ljudi ste v pismu pozvali k neplačevanju davkov.
Danes zjutraj sem na teletekstu prebral, da je Marjan Šarec zaposlil na Sovi svojo znanko in Toninova komisija je ugotovila, da je to sistemska napaka. Predsednik vlade si je dovolil sistemsko napako, zato bi lahko tudi jaz glede poziva k neplačevanju davkov rekel, da je šlo za sistemsko napako. Vendar je tistim pri koritu dovoljeno vse. Tistega, ki krade, ne blatijo toliko kot tistega, ki opozarja. Da imam v marsičem prav, je prav v ponedeljek dokazal premier Šarec, ki je odstopil.

Mnogi so vam očitali, da ste se izpostavili kot duhovnik.
Kot državljan in kot duhovnik imam pravico povedati svoje mnenje. Tudi Jezus Kristus, ki ga imamo za svojega odrešenika, je kritiziral takratno versko in civilno oblast. Ne nazadnje je na križu umrl zato, ker se je zameril obema in ker je opozarjal na nepravilnosti. Vendar z njegovo smrtjo njegovi nauki niso zamrli. Očitno je bila tudi v mojem primeru božja volja taka, da je pismo dobilo večje razsežnosti. To vse govori v prid temu, da sem res dregnil v velike družbene probleme. Če se ne bi noben odzval, teh problemov ne bi prepoznali kot dela družbe, tako pa so očitno zelo moteči. Ne glede na to, ali se strinjamo z zapisanim ali ne, je postalo jasno, da so to množični problemi, ki pa jih z molkom samo potiskamo ob rob. Menim, da je opozarjanje na probleme v družbi − z mano se strinjajo številni duhovniki, župnijski sodelavci, prijatelji z vseh koncev Slovenije − tudi delo duhovnika, Kristusovega apostola.

Pa vendar se je uradna Cerkev od vaših izjav distancirala.
Ja, veliko bolj me podpirajo verniki, med njimi tudi duhovniki, kot pa Cerkev in Salezijanska inšpektorija. Preden se je škofija izrekla o mojem pismu, bi pričakoval, da bi me povabili na pogovor in bi se izrekli tudi na podlagi mojih izjav: verjetno nestrinjanje glede izbire besed in hkrati potrditev družbenih problemov ter zavzemanje za njihovo reševanje. Mislim, da bi morali naši škofje večkrat posnemati papeža, ki vseskozi opozarja na družbene probleme, stiske ljudi in apelira na njihovo reševanje. Cerkev je del družbe in prav je, da opozarja na nepravilnosti.

Ali zaradi svojih izjav pričakujete kakšne sankcije?
Za zdaj mi ni še nihče nič rekel, kaj to pomeni. V Cerkvi so mogoče različne sankcije. Vendar s premestitvijo ničesar ne rešiš. Teoretično bi mi lahko naložili tudi to, da bi moral vsako javno pismo pred objavo poslati v pregled pristojnim. So pa nekaterim duhovnikom tudi že prepovedali javno maševanje. Osebno v pismu ne vidim nič takega, in tudi moji podporniki ne, da ne bi smel opravljati duhovniške službe. Kako razmišlja uradna Cerkev, pa ne vem, ker je bilo med nami zelo malo komunikacije.

Vaš odhod bi bil verjetno velika škoda za kraj, saj ste v domači župniji zelo priljubljeni. Kaj bi označili kot največji doprinos v desetih let službovanja v Župniji Grahovo?Obnovili smo štiri cerkve. Bilo je ogromno dela, župnija pa ima malo prihodkov. Na srečo smo nekaj dobili tudi od občine, za obnovo cerkve sv. Štefana v Podšteberku celo od nadškofije. Ampak to je majhen prispevek glede na to, koliko zberejo ljudje. Mislim, da bi morali zadeve pri obnovi sakralnih objektov tudi drugače reševati, saj gre za dediščino kraja. Moje prepričanje je, da bi se bolj kot župnik morali za obnovo zavzeti verniki, lokalna skupnost ter državne in cerkvene institucije. Paradoks pa je, da so ravno župniki, ki v kraj pridejo in gredo, gonilna sila obnov, drugi pa bistveno premalo naredijo.

Drugače pa me veseli, da v župniji ljudje zelo radi sodelujejo na oratorijih, kot koledniki, na različnih delavnicah, v zboru. Je pa res, da grahovska župnija ni velika, zato je tudi dejavnosti nekoliko manj. Veliko mi pomeni tudi obiskovanje naših župljanov. Obiski razkrijejo marsikatero stisko.

Pa je težko biti duhovnik v časih, ko smo ljudje vse bolj odtujeni in apatični? Lahko vera ponudi odgovore človeku 21. stoletja, se je Cerkev dovolj prilagodila?
Po moje je vse odvisno od župnika, če zna stopiti ljudem naproti. Vemo, da imajo ljudje številne opravke in mnoge moti, če župniki od njih zahtevajo preveč. Župniki moramo biti v tem oziru tolerantni. Za večino ljudi danes krščanstvo predstavljajo dogodki: gasilske veselice, miklavževanje, žegnanje, velika noč, božič … Ali jih takrat sprejmeš in jih spodbudiš ali pa jih okregaš, ker se ne udeležujejo bogoslužij, s čimer jih morda še bolj odtujiš.

Na eni strani ugotavljava, da politika ljudi pušča same v socialnih stiskah, na drugi pa jih še vedno izkorišča za nabiranje političnih točk na račun polpretekle zgodovine. Službujete v Grahovem, ki je bilo v preteklosti še posebej zaznamovano. Ali je v vasi po postavitvi spomenika domobrancem in pobitim civilnim žrtvam še vedno čutiti nemir?
Ne, mislim, da ne. Ko je bilo pred odkritjem omenjenega spomenika nekaj hude krvi med nasprotniki, sem izjavil, da komur ni všeč živeti v demokraciji, naj odide drugam, kjer imajo še totalitarne režime. Sicer v kraju kakšnega nelagodja ne zaznavam. Nekaj je bilo tudi vandalizma. V drugih državah, na primer v Italiji, imajo na spomenikih napis “Padli v vojni”, ponekod so našteti, ponekod ne. Če bi tudi v Sloveniji naredili tako, bi bila to sprava, ljudje pa ne bi bili ožigosani. Vemo namreč, da so se iz različnih razlogov med vojno eni znašli na eni, drugi na drugi strani.

Maruša Opeka

  • Ježek Teka Teka

    Kaj se kurac opravičuješ, ker si povedal resnico ?!?!
    Povedal si kaj se dogaja v tej udbovski državi in za to SE NE OPRAVIČUJEŠ !!!

    • anzek

      ++++++, najbolj me pa moti, ker ga ni podprl nad škof Zore. SRAMOTA!!

      • Hribouc

        Zelo velika skrajna sramota!

        Zore ne ve kaj mu točno je poslanstvo!
        (lahko bi diplomatsko zamotal stvar, ne, On je skočil kot dinamit!)
        Če maš pezdeta, maš pezdeta !
        Njegov stric je bil vioki major partizanske vojske, je sam dal zapisati v SNovice takoj ob inavguraciji-ste spregledali?
        Torej je, Zore, zelo Naš že po pokolenju!

        • anzek

          Hvala na informaciji. Nisem vedel. In se s tem celo hvali??
          Se je pa pred časom govorilo, da ima UDBA velik vpliv na izbiro Škofa. To samo potrjuje njegovo ravnanje ob otvoritvi tistega betona, ki naj bi bil spomenik.

          • Hribouc

            Vidiš pa smo skup!
            Ko je JJ gnil po turbokriminalni sodbi v ječi in je to v prenesenem pomenu grozilo in grozi vsakemu, smo imeli protest na trgu Republike-Zore niti slučajno ni prišel!
            N aotvoritev levuharsko usklajenega in levuharsko otvorjenega belega betona brez napisa zakaj hudiča tam stoji, pa je prišel in se uklonil zahtevi ZZB, da države ne sme biti zdraven – častna četa in orkester so zapustili prostor, ko je zore “blagoslavljal” namesto, da bi jih poslal u vražju mater in sploh ne prišel!
            TAKEGA FARIZEJA IMAMO ZA NADŠKOFA !
            Pol se pa sprašuje sto stvari!

          • Hribouc

            To je Resnica, kar sem zapisal.
            Nisem 100% ampak mislim, da imam celo stran Slov.Novic spravljenih z njegovim intervjujem-izjava, da pa je bil njegov stric major partizanske vojske in, da hkrati pozna domobranca skonca vasi, ki je bil dober človek, je bila v rumeno pobarvanem okvirju, da je bila v oči – jasno ko beli dan- objava za trote in imbecile butaste idiote slovenske-pol se pa čudimo – poguglej SN in vstavi nadškof Zore nastopil službo, izvoljen, ne vem kaj …mora biti zapis!
            Brez udbe pa nikjer ne gre.Tud če greš v kupleraj gumastih
            kurb, bojo vse vedel ko0likokrat si jo…al pa , če jo nis…

        • Black_hawk

          Zore je skupi nametal tisto, kar je bilo levičarjem všeč. Da ni ne tič ne miš. Pa koga sploh briga kdo je on btw.

        • Vana

          Dej , dej @Hribouc. Sedaj pa že pretiravaš !!
          Veš, veliko nas je iz različnih družin, v katerih mnenje ni bilo samo enostransko. Torej, jaz po pokolenju ( ker je bila mama partizanka, en stric pa domobranec ) ne morem biti ta prava Slovenka ??
          Hude zamere vlečeš ! So razumljive, ampak jaz jih ne razumem.

      • Vana

        Kako pa veste , da ga ni ?? Ste bili prisotni pri njunem razgovoru ?
        Saj se kaj pomeniti da tudi v ožjem krogu, ne pa takole po portalih !!

    • Hribouc

      Zore ga ja našraufu.
      Kurija mora bit lepa!

  • Peter

    Seveda je demoniziran, ker je povedal resnico. Demoniziran s strani demonov, no.

  • Janko Gedlicka

    Župnik je v tistem pismu deloval zelo ljudsko kot Matija Gubec, zato je požel odobravanje ponižanih in razžaljenih. Njegovi predstojniki pa balansirajo med oblastjo in plebsom. Daj cesarju kar je cesarjevega in bogu kar je božjega. Žal je cesar ģrabežljiv in priviligira oblarne mafijaše

    • pupa

      Sram naj bo državo in celotno njeno vodstvo tako politično kot versko, da dovolijo da se dogajajo v državi take anomalije kot se, da človek celo življenje gara na stara leta pa ne dobi za polno delovno dobo niti toliko pokojnine, da bi s to pokojnino plačal dom za ostarele, sodišča kaznujejo in zapirajo nedožne pravim tatovom država odpisuje dolgove na škodo davkoplačevalcev sami pa se vozijo v limuzinah najvišjega ranga, če opozarjaš na te absurde pa se ti to šteje politično za SOVRAŽNI GOVOR versko pa za GREH.

  • Franc Šink

    Po moje tudi Kristus ni razmišljal dosti drugače.

  • Antonius

    Gospodu župniku Osojniku v podporo. Kjer ni čustev in prizadetosti, ni tudi resnic.
    Prav je, da se je ob neverjetnem politikantskem kriminalu za svoje vernike in občo slovensko javnost, župnik Osojnik javno izpostavil, izpovedal in oglasil.
    Treba se je spomniti, da je kriminalno sodniško odločitev za odpis Jankovićevih dolgov omogočila Bratuškova in takratna vladna koalicija, ki je posedala v državnem parlamentu.

    • aatiduj

      Janković, Bratuškova, Šarec, Moderndorfer,……..to je vse “Zokijeva bratovščina”

      • piko8

        Pozabiv si še Mafijskega Botra milam kurčana, zemljariča kocjančiča itd.!!
        Zato pa je tak strah pred desno vlado in g. Janezom Janšo!!!!

  • Vana

    Kako bedast naslov !!
    Demonizirate ga vi, novinarji !! Vsak po svoje. Kakor vam pač prav pride !!
    Jaz na njegovem mestu ne bi dajala nobenih intervjujev.
    Prav gotovo pa se je pogovoril z nadškofom, a to ne obešajo na veliki zvon, ravno zaradi . . . . .novinarjev. Menda ja, ne bo prav vsak kerlc nadškofa za jezik vlekel ??

    Veste, mi , ki obiskujemo maše, veliko dobrega slišimo. Od duhovnikov , seveda !
    Prave besede na pravem mestu !! Ne v časopisih in portalih , ki s tem samo bralce nabirajo. In jih ” kurijo ” v medsebojnem sovraštvu . . . . . .

    G. C estnik je pred časom napisal dobro razmišljanje.
    https://radio.ognjisce.si/sl/222/oddaje/30967/cestnik-o-pozivih-k-odstopu-zoreta-in-igralcih-ki-uzivajo-v-cerkvenih-skandalih.htm

    • anzek

      Cestnik…ga ne berem….on ni merilo objektivnosti, žal. Enkrat komunist, se s tem celo hvalil, vedno komunist.

      • Vana

        Seveda, seveda. . . . . kdo pa smo mi , da bomo obsojali kar povprek. ?
        Ne berete ? Oz., niste prebrali ? Pa je zelo dobro napisal.
        O komunistih pa menda ja ne bova razpravljala.
        Eden od mojih stricev je bil v KP, eden revček je izginil neznano kam. . . . .bil je pri domobrancih, moja uboga mama, pa je pri 16h letih šla v hosto.
        Zato prekleto dobro vem razliko med komunistom in ” komunistom !”
        Pripenjam pa en sijajen odlomek
        https://www.youtube.com/watch?v=97a0fLC4S-0

    • tohuvabohu

      Zakaj bedast?? Dejstvo je, da so ga opljuvali režimski mediji in niso odnehali niti potem, ko je umaknil članek.
      Povedati je treba še nekaj: če se je Osojnik predstavil kot župnik (kar je prav), še ne pomeni, da je pisal v imenu Cerkve. Torej je v tej zvezi vsa razprava o Cerkvi, nadškofu Zoretu in salezijanskemu redu odveč. Tudi župniki so ljudje in državljani, ki jim pripada svoboda govora.

      • Vana

        Drži. Vendar pa je tu nekaj komentatorjev, ki vsako figo izkoristijo za napad na Zoreta.
        Meni je bil g. Rode všeč zaradi takojšnje in jasne reakcije na take dogodke. Vendar, kot vidimo, se je umaknil v kardinalsko službo.

        • Olga101

          So ga umaknili! Kdo hodi na avdience k papežu? Levičarji!

          • Vana

            Seveda so ga . Malo so pripomogli eni in malo drugi. Pa tudi sam je imel svoje načrte.
            Na avdience k papežu hodijo politiki, ki se vseeno radi posončijo ob papežu.

            Navkljub sovraštvu do njega. Politika je k. . . . . . obenem pa ima tudi ene predpisane dolžnosti.

      • Vana

        Drži. A vendar smo mi, ki verujemo krivi, da bolj ne povzdignemo svoj glas.
        Naša vera je zelo kumerna. Mislim na naše osebno zaupanje in verovanje v nekaj. . . . .
        Prijatelj mi je tale sijajen odlomek iz filma ” Jesus of Nazaret ” pripel. . . . .
        Pa sem se malo zamislila.
        https://www.youtube.com/watch?v=97a0fLC4S-0

    • Olga101

      Mislite patra Cestnika?!! Ta je res “ta pravi”!

      • Vana

        No, vidite , pa smo tam !! Nikoli ni prav , a ne ??

  • aatiduj

    Pravilno g. Osojnik :
    “Milijone mečemo za Jankovića, Adrio, dokapitalizacije bank, kar moramo nič krivi državljani podpirati. Čas bi bil, da posamezniki, ki so oškodovali našo skupno blaginjo, tudi odgovarjajo, denar pa bi raje namenili ljudem v stiski,”
    Pravilno, da se oglasite tudi duhovniki, saj najbolj poznate stiske najrevnejših.

  • Olga101

    Globok poklon gospodu Osojniku!

  • JANEZ GUS

    g.Osojnik,polovica Slovencev,razmišlja tako kot vi.,druga polovica so pa čefurji in rdečuhi-neuporabni.

  • anzek

    Naj pripnem še izvrsten komentar kot podporo g. Osojniku, ki je bil objavljen v Domovini:

    APMMB2
    Vsi smo bolj ali manj nezadovoljni z državo. Le malo kdo jo hvali.
    Ko pa župnik spregovori in odkrito pove, kaj si o državi misli, udarijo vsi po njem.

    Potem se nekateri zgražajo, da je spregovoril župnik. Ali ni žpnik tudi državljan Slovenije?
    Župniki in celotni kler ima še kako prav, da ni zadovoljen z državo, saj doživlja na vsakem koraku zbadljivke in načrtno diskriminacijo. Prav nerazumljivo je, da ga obtožuje tudi kler in mu očita to, kar je
    storil.

    Kje je sedaj 300.000 revežev v Sloveniji?
    Kje ste sedaj izkoriščani delavci?
    Kje ste sedaj opeharjeni obtoženci v montiranih procesih?
    Kje ste sedaj matere samohranilke?
    Kje ste sedaj homoseksualci vseh vrst, ki so vam kratene človekove pravice?
    Kje ste sedaj odstavljani politiki?
    Kje ste sedaj vsi, ki se dušite v nezdravem zraku?
    Kje ste sedaj vsi tsiti, ki uživate kontaminirano hrano?
    Kje vas je za milijon in pol in še več?
    Ali ni župnik vaš?

  • hajduk

    Jezus je obiskal cerkev in videl, da so drugozredni povsod postavili stojnice z razno kramo, prodajali so odpustke in so v cerkvi celo menjavali denar, za lastne dobičke. Bog se je razjezil in jim je z golimi rokami razbil tisto lopovsko brezno, farizeji so ga ovadili rimljanskim policajem in ostalo je zgodovina.
    Seveda ni bil proti denarju, saj se je zavedal, da predstavlja pravično kompenzacijo za opravljeno delo in vrednoto, ni pa mogel dopustiti, da bi denar postal vrednota sama po sebi. Zato jim je rekel, da lahko pravkar obnovljen tempelj razstavijo tudi kamen za kamnom, pa ga bo vseno postavil nazaj zgolj v treh dneh, saj je prava vrednost vera ljudi vseh narodnosti v Boga, ne v materialno razkošje, ki ga je omogočalo mešetarjenje med različnimi sloji ljudi.
    To ne pomeni, da je bil Jezus proti denarju, bil je proti razslojevanju in izkoriščanju, kar je bogatenje posameznikov izključevalo cel kup ljudi ter jih odvračalo od molitve, po drugi strani pa se je z dobički širila korupcija.

    Jezus se je dejansko boril za svoj denar, s katerim so si ljudje zaslužili božjo milost in plačevali Bogu pokoro, trgovci in bankirji pa so z denarjem manipulirali ljudi in jim krojili usodo. Denar ne more nadomestiti Boga, samo dobri ljudje lahko pomagajo ljudem.