fbpx

Na današnji dan je umrl nekdanji urednik STA Meško – v spomin in opomin, da noben direktor ne sme z delavci tako ravnati!

Pokojni novinar in urednik Borut Meško v času pritiskov direktorja STA Bojana Veselinoviča. (Foto: YouTube)

Borut Meško, ki je umrl pred 11 leti na današnji dan, je zapisal naslednje besede: “Iz navedenega je očitno, da se je Veselinovič posluževal vseh možnih oblik šikaniranja in pritiskov name, pri svojem ravnanju ni izbiral sredstev za dosego svojega cilja, ampak je bil pripravljen storiti vse, da bi čim prej ‘prostovoljno’ zapustil delovno mesto odgovornega urednika STA.” To izhaja tudi iz izjave, ki jo je dal Veselinovič za medije 26. maja 2009: “In če opozorilo k vestnemu delu Borut Meško jemlje kot pritisk, potem bo takšnih pritiskov še precej,” je napovedal Veselinovič ter dodal, da če Združenje novinarjev in publicistov tega ne razume, se v resnici zavzema ravno za krnjenje uredniške avtonomije.

V zadnjem poročilu, ki ga je Borut Meško napisal Združenju novinarjev in publicistov o razmerah na STA, je podrobno opisal, kako ga je direktor Bojan Veselinović šikaniral. Kot je znano, ga je novembra 2009 razrešil z mesta odgovornega urednika, hkrati pa mu izredno prekinil delovno pogodbo zaradi domnevno krivdnih razlogov. V tem času je bil Borut na bolniškem dopustu, in sicer na preiskavah na onkološkem inštitutu, kjer je izvedel za hudo bolezen. Zoper STA je vložil tožbo na Delovnem in socialnem sodišču, čeprav je ostal brez sredstev za preživljanje, hkrati pa ga je čakalo zdravljenje hude bolezni. Delovno sodišče je njegov primer obravnavalo 18. maja, toda že naslednji dan (v noči iz srede na četrtek) je umrl. “Borut, nikoli te ne bomo pozabili,” so zapisali na spletni strani ZNP– na tej povezavi lahko preberete tudi celoten Meškov zapis.

Kot enega izmed številnih nedopustnih kršitev direktorja Veselinovića je Meško navedel, da mu je na sestanku dne 15. maja 2009 ta očital, da mu ni posredoval podatkov o plačilnih faktorjih novinarjev, in to poimenski seznam, kot je to pisno izrecno že zahteval od njega. “Šlo je za popolnoma nezakonito zahtevo direktorja z namenom, da me šikanira, saj je od mene zahteval podatke, s katerimi on sam kot pooblaščena oseba zakonito razpolaga. 46. člen Zakona o delovnih razmerjih pravi, da osebne podatke lahko zbira, obdeluje, uporablja in dostavlja tretjim osebam samo delodajalec ali delavec, ki ga delodajalec za to posebej pooblasti. Jaz kot odgovorni urednik tega pooblastila nimam,” je opozoril Meško, ki je bil prepričan, da je Veselinovič omenjene podatke zahteval z izključnim namenom šikaniranja oziroma napeljevanja k protipravni pridobitvi podatkov, iz katerih je mogoče natančno ugotoviti plače posameznega novinarja. Da je bila omenjena zahteva direktorja namenjena zgolj šikaniranju, dokazuje tudi dejstvo, da lahko Veselinovič omenjene podatke kadarkoli na povsem zakonit način pridobi od finančno-računovodske službe na STA. Ko je Meško povedal, da s temi podatki ne razpolaga, mu je Veselinović izročil pisno opozorilo na izpolnjevanje obveznosti iz delovnega razmerja in možnost odpovedi pogodbe o zaposlitvi v primeru ponovne kršitve. V njem je bil očitek, češ da ni pravočasno pripravil projekta spremljanja evropskih volitev, kar je bil čisto navaden konstrukt.

Zaradi hudih pritiskov in groženj se je Meško znašel na bolniški
Zaradi hudih pritiskov in groženj direktorja ob podpori njegovih somišljenikov v uredništvu, se je Meško 21.5.2009 znašel na bolniški. “Tarča mobinga pa nisem bil le jaz, temveč je to na svoji koži občutil tudi nekdanji urednik notranje in moj dosedanji namestnik Uroš Urbanija, zlasti takrat, ko me je nadomeščal,” je zapisal. Tako je novinar STA Aleksandar Mladenović julija izjavil, da namestnika odgovornega urednika Urbanije konec letošnjega leta ne bo več na STA, in sicer zato, ker je politična opcija, ki naj bi ji pripadal Urbanija, izgubila. Mladenović je to izjavil spričo Urbanije, ki je kolegom sporočil, da se v decembru odpravlja na krajši dopust, ker z ženo pričakujeta otroka. Omenjeni novinar je svojo izjavo o domnevni politični neprimernosti Urbanije še “podkrepil” s sicer neresničnim obrekovanjem, češ da je namestnik odgovornega urednika član NSi, očital pa mu je tudi, da je bil kot študent aktiven v Samostojni akademski skupini (SAS). “Za Mladenovića in njegove somišljenike na STA očitno to pomeni dovolj “utemeljen” razlog, da se novinarjem ali urednikom, ki skladno z njihovimi skonstruiranimi obrekovanji niso “glajhšaltani” s trenutno vladno garnituro, odpove delovno razmerje na STA,” je opazil Meško. O Mladenovićevih pritiskih je Urbanija seznanil direktorja STA, a Veselinović ni ukrepal.

Novembra 2009 je Veselinović Meška razrešil s funkcije in mu posredoval tudi izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi
Ko se je Meško julija vrnil z bolniške, se je šikaniranje nadaljevalo, saj Veselinović ni dosegel, da bi Meško sam odstopil z uredniškega mesta. V naslednjih mesecih se je vse skupaj stopnjevalo, kaplja pa je nato čez rob stekla novembra 2009. Takrat je namreč Meško pripravil ustno prezentacijo zahtevanega „programa prilagajanja“, na kateri so sodelovali uredniki in direktor. Prvopodpisana pod uredniški predlog o Meškovi razrešitvi, urednica slovenskih dopisnikov Marjana Kristan, je po predstavitvi njegovega programa kot očitek, da kot odgovorni urednik ne zagotavlja veselinovičevske „stabilne kakovosti produkta“ navedla, da „stabilna kakovost naših intervjujev ni zagotovljena“, ker STA „še ni opravila intervjuja s predsednikom vlade Borutom Pahorjem“ (!) “Ta očitek je bil seveda povsem deplasiran, saj smo večkrat kontaktirali s kabinetom predsednika vlade za intervju, vendar nam Pahor intervjuja ni potrdil,” je pojasnil Meško in opisal okoliščine – Veselinović je namreč bil na sestanku z uredniškim kolegijem 5.oktobra 2009, vendar je bil nad tem manipulantskim in slaboumnim očitkom urednice glede tovrstne „nestabilne kakovosti produkta STA“ modro tiho. “Zanimivo pa je, da taista urednica, ki je na spletkarski način vseskozi sodelovala pri prizadevanjih, da me Veselinovič odstrani s STA, ni nikoli na podoben način nergala v času vlade Janeza Janše, saj v času, ko je bil premier, STA z njim ni opravila intervjuja,” je še pripomnil Meško in dodal, da je  očitno takrat STA za okus omenjene urednice zagotavljala več kot zadovoljivo „stabilno kakovost produkta“. Novembra ga je torej Veselinović razrešil s funkcije, takrat mu je posredoval tudi izredno odpoved pogodbe o zaposlitvi.

Ob koncu prezentacije 5.10.2009 je Veselinovič moj predlog programa „raztrgal“, češ da to ni to, kar je zahteval od mene. Med drugim mi je očital, da programa nisem pripravil v pisni obliki, in da ga predhodno niso avtorizirali ostali uredniki! S teatraličnimi besedami je izjavil, da „mu je dvignilo pisker“, in napovedal, da bo sprejel nadaljnje ukrepe zoper mene. Dne 13. oktobra 2009 je uvedel postopka razrešitve in krivdne odpovedi delovnega razmerja, ki sta se zaključila z 2. novembrom 2009.

Nekdanji odgovorni urednik STA Borut Meško je umrl zaradi raka, pri čemer je k razvoju bolezni prispeval direktor STA Bojan Veselinovič z dolgotrajnim sprevrženim šikaniranjem,” je v reviji Reporter pred dvema letoma zapisal tudi novinar Nenad Glücks. O tem sta prepričana tudi predsednik vlade Janša in aktualni direktor Ukoma Urbanija. Meško je med svojim delom prejemal neštete opomine zaradi domnevnih kršitev in grožnje o odpovedi delovnega razmerja, kar je takrat spremljal tudi Urbanija, ki je danes kritičen do Veselinovićevih dejanj. Borut Meško je 20. maja 2010 v ljubljanski bolnišnici umrl za rakom. Kljub vse bolj glasnim trditvam o šikaniranju in obračunavanju, Veselinović to vztrajno zanika. Še več, za Meškovo bolezen pravi, da zanjo niti ni vedel – kar seveda dokazljivo ne drži.

Borut Meško je bil v letih od 1986 do 1987 sodelavec študentskega časopisa Tribuna, v letih 1987 do 1990 novinar tednika Mladina, v letih 1991 do 1992 svobodni novinar in stalni sodelavec uredništva informativnega programa ter televizijskega magazina TV Tednik na RTV Slovenija, v letih 1993 do 1996 pa novinar in urednik gospodarske redakcije pri časniku Republika. Kasneje je bil samostojni novinar, urednik publikacij in tiskovni predstavnik Slovenske fundacije za trajnostni razvoj Umanotera ter sodelavec revije Podjetnik (1996 do 1998), novinar v uredništvu dnevno-informativnega programa 24ur in tedenskega magazina Preverjeno na POP TV/ProPlus (1998 do 2001), pred prihodom na STA pa je bil novinar na spletnem portalu 24ur.com.

Sara Bertoncelj