fbpx

Oštro zopet nad Novo24TV s skrajno nenavadnimi vprašanji

Anuška Delić, odgovorna urednica portala Oštro (Foto: STA)

Portal Oštro velja za enega najzaupnejših informatorjev in potvarjalcev dejstev ameriških milijarderskih megakorporacij, ki si lastijo socialna omrežja (Facebook, Instagram, Mastodon, do nedavnega tudi Twitter). Ta portal pogosto prikroji dejstva tako, da dobi tisto ideološko sporočilo, ki ga želi posredovati (praksa, ki sta jo na globalni levičarski sceni izumila Steven Pinker in Thomas Piketty – sicer bogata vira citatov tudi slovenskih levičarjev). Pred kratkim so nas izzvali z vprašanjem oz. s trditvijo, da naš portal objavlja povezave do portalov, ki po njihovem prepričanju “širijo ksenofobne in rasistične izjave” (omenjajo breitbart.com on Thegatewaypundit.com).

Vprašanje so postavili v okviru regionalnega projekta v “sodelovanju z drugimi mediji, med njimi s češkim neprofitnim medijem Investigace.cz in srbskim Krikom, kjer skupaj pripravljajo projekt o spletnih mestih za širjenje dezinformacij v srednji in vzhodni Evropi.”

Seveda vemo, kam pes taco moli. Niso jih zmotile naše novice. Zmotili so jih viri naših informacij, češ da portali, katerih novice včasih poobjavljamo, “širijo ksenofobne in rasistične vsebine“. Sama informacija očitno ni pomembna. Pomembno je, kje smo informacijo dobili, tudi če je ta resnična. Po teh istih vatlih bi potem na portalu Oštro morali najprej preiskati portal N1 Slovenija, ki se hvali, da je uradni partner ameriške televizijske mreže CNN, ki je od leta 2016, ko je Belo hišo prevzel Donald Trump, večkrat dokazano – morda pa tudi namerno – širila dezinformacije.

Televizijska mreža je več let promovirala priljubljeno levo teorijo, da je bila izvolitev Donalda Trumpa del levičarske zarote – tudi s povsem izmišljenimi “dejstvi”, kot se je pokazalo na koncu. V primeru prenosnika Hunterja Binda so njihovi mnenjski voditelji zatrjevali, da gre za izmišljeno zgodbo, prav tako so zgodbo cenzurirala socialna omrežja. Še pred tem so tudi njihovi uredniki zgodbo aktivno cenzurirali. Leta 2020 je televizijsko hišo tožil Nick Sandman, o katerem so povsem mimo novinarskih standardov senzacionalistično poročali, da je napadel oz. obkolil domorodnega Američana – Sandman jih je tožil in proti njim tožbo (poročalo se je, da je bila vredna več milijonov) tudi dobil. Ko je priljubljeni podcaster Joe Rogan kot zdravilo proti covidu vzel (med drugim tudi) Ivermectin, so na CNN-u poročali, da se zdravilo redno uporablja za odstranjevanje glist za konje, kar je na koncu vendarle obsodil tudi CNN-ov zdravniški poročevalec Sanjay Gupta.

A to pomeni, da so vse novice, ki jih portal dobi od CNN-a, lažne? Nikakor. Tudi naš portal kdaj podatke o kakšnem odstavku članka dobi iz istega portala in ga najprej neodvisno preveri, šele nato objavi. Od kod je novica, je povsem nepomembno. Pomembno je, ali novica drži ali ne. Zato so izjave kot v smislu “novice iz portala, ki širi ksenofobne in rastistične vsebine”, poskus žigosanja in ne iskanja resnice.

Kdo so torej portali, s katerimi sodeluje Oštro?
Zanimivo je pobrskati po dveh portalih, s katerimi Oštro sodeluje v tej preiskavi portalov, ki “širijo dezinformacije: Investigace.cz in srbski Krikomj sta tako kot Oštro del BIRN (Balkan Investigative Reporting Network), skupine portalov in raziskovalnih novinarjev. Kdo je sponzor? Med drugim balkanske veje Open Society Foundation Georgea Sorosa. Ja, tistega gospoda, ki financira 253 medijskih organizacij po svetu in je obseden s tem, da bi spremenil “tok zgodovine”. Njegove agende so praviloma levičarske in namenjene propagiranju ideologije odprtih meja, sprejemanja beguncev in drugih levičarskih ciljev. Tudi nadzorni svet BIRN je prilagojen ideološkim ciljem.

Per Byman, član združenja NRC Fluchtlingshilfe Deutschland – pomoč beguncem Nemčija.

Tim Judah, novinar angleškega časopisa the Economist (publikacija znana po vedno bolj levi uredniški politiki, v Sloveniji poznani povsem po neverjetnem članku iz leta 2021, kjer so trdili, da njegova vlada noče financirati proračuna RTV SLO).

Robert Bierman iz News Deeply, medijskega podjetja, ki se ukvarja predvsem z begunsko problematiko.

Steve Crawshaw iz Freedom from Torture, pred tem je delal za Human Rights Watch in Amnesty International (ki je zadnje čase razburjala predvsem s svojimi rusofilnimi preiskavami ukrajinskih “vojnih zločinov”).

Jasno je torej, da ne gre za nobeno mrežo “raziskovalnih novinarjev”, katerih iskren namen bi bil iskanje novinarskih napak, ampak za politično in ideološko opredeljeno ohlapno povezano združenje enako mislečih z enako agendo. Zanimivo, da so skoraj vsi člani uprave BIRN na nek način povezani z begunsko problematiko – seveda iz levega stališča v smislu, kako v EU in evropski prostor širše pripeljati čim več beguncev. Hkrati pa ista skupina ljudi preiskuje desne portale, ker “širijo dezinformacije” oz. poobjavljajo informacije iz portalov, ki širijo “rasistične in ksenofobne novice”. Saj vemo, kam pes taco moli, kajne? Pri tem se ne zatekajo v kakšne specifične zgodbe, ampak na široko celotni portal ožigosajo za sovražen.

Kdo so Oštro?
Težko sodimo o portalih, ki v partnerstvu z Oštro pripravljajo poročilo – razen tega, da so del BIRN, ki ga sponzorira Sorosov OSF – res pa je, da za razliko od Oštro na podlagi tega ne bomo delali dokončnih zaključkov (tako kot oni v Breitbart and The Gateway Pundit’s ). Vsekakor pa lahko kot del slovenske medijske scene marsikaj povemo o slovenskem portalu. Oštro pač ni nek politično neopredeljen preiskovalni portal, deluje namreč izrazito politično pristransko, kot smo okusili tudi na lastni koži.

Novinarka Oštra Katarina Bulatović nam je poslala skrajno nenavadna vprašanja za resno novinarstvo. (Foto: FB)

Center za raziskovalno novinarstvo Oštro, ki ga vodi Anuška Delić, je namreč eno od novic na našem Facebookovem portalu povsem neupravičeno označila kot neresnično – Facebook je prijavo upošteval, saj je portal eden od njihovih zaupnih informatorjev. Novica, da v bostonski otroški bolnišnici mladoletnim ponujajo odstranitev maternice oz. t. i. historektomijo, je resnična, o zakrivanju dejstev so pisali tudi tuji mediji.

Bostonska otroška bolnišnica se je takrat soočala z valom negativnih reakcij zaradi svojega Centra za spolno kirurgijo, ki izvaja mastektomije pri najstnicah od 15. leta starosti dalje – tako zelo so se ustrašili reakcij, da so izbrisali besedilo na spletni strani bolnišnice, ki trdi, da lahko najstniki, stari 17 let (saj to še vedno niso polnoletni mladostniki), opravijo vaginoplastiko. Na spletnem mestu bolnišnice je bilo še 12. avgusta navedeno, da “je pogoj za potrditev spola v bostonski otroški bolnišnici starost 18 let, enako velja za faloplastiko ali metoidioplastiko, in vsaj 17 let za vaginoplastiko”, sodeč po portalu arhivu The Internet Archive’s Wayback Machine, ki omogoča zajemanje, upravljanje in iskanje po zbirkah digitalne vsebine.

Urednico in ustanoviteljico Delićevo ujeli na očitni laži
V preteklosti smo že pisali o kredibilnosti urednice in ustanoviteljice portala Anuški Delić, ko je lagala predsedniku sindikata družinskih zdravnikov Praktikum Igorju Muževiču. Takrat jo je zaprosil za spletne povezave, prek katerih bi našel raziskave, ki so jih v članku na portalu Oštro sicer omenjali. Tako maska kot medsebojna razdalja, večja od metra in pol, širjenje okužbe v dobri meri preprečita, je za portal Oštro povedala specialistka infektologije in intenzivne medicine Nina Grasselli Kmet, ki je ob tem tudi pojasnila, da sicer lahko okuženi nevede širi okužbo že nekaj dni pred pojavom simptomov. Omenjena pa je bila tudi študija, ki so jo za WHO opravili raziskovalci. Glede mask je bil omenjen še znanstveni članek, objavljen v reviji Natura. Anuška Delić je Muževiču odgovorila, da mu bo linke poslala novinarka, ki je napisala članek za omenjeni portal. Ker potem nekaj dni ni dobil nobenega odgovora, je Delićevo še enkrat prosil za linke. Delićeva mu je v že rahlo nestrpnem tonu odgovorila, da imajo veliko drugega dela. Da ji je novinarka Katarina članek sicer že poslala, a da ga njej še ni uspelo posredovati.

Nato je Muževiča označila za neiskrenega in škodoželjnega ter ga vprašala, ali je že prebral del ustave, ki govori o tajnosti pisanja. Svojo neprofesionalno nesramnost je očitno želela ohraniti v zasebnosti. Več kot očitno je postalo, da teh povezav sploh nimajo – morda so si jih izmislili, morda pa povezave niso govorile o tem, kar so na portalu trdili.

Celotna korespondenca je potekala takole:

Foto: Twitter

Foto: Twitter

Foto: Twitter

Ko beremo takšna sprenevedanja urednice in ustanoviteljice portala, ki naj bi bil zadnji arbiter tega, kaj je res in kaj ni, nam je nerodno še v njenem imenu. Tako se pač resnica ne išče – ne glede na to, ali je portal deklaratorno na levi, desni ali nekje vmes. Je pa Oštro nevede razkrilo pomembno težavo t. i. fact-check industrije v vzhodni Evropi. Kdor si bo šel ogledat seznam donatorjev BIRN, kamor spada tudi Oštro, bo z dobrim razlogom podvomil v to, da bodo takšni portali poročali skladno z objektivno resnico na podlagi empirično dokazanih dejstev.

Na vprašanje njihove raziskovalne novinarke Katarine Bulatović je odgovoril kar direktor Nove24TV Boris Tomašič, in sicer takole:

“Spoštovana Katarina Bulatović,

na podlagi naše analize smo ugotovili, da je portal Oštro skrajno pristranski in selektiven.
Kako to komentirate? Zakaj kot relevantne vire priznavate zgolj leve, skrajno leve in woke vire? Ali je pomembna resnica ali politična usmeritev?

Vljudno prosim za odgovor najkasneje do petka, 16. 12., do 16. ure.

Nova24TV pri svojem delu uporablja vse vire in delamo selekcijo le pri kriteriju, ali je nekaj res. Če je zgodba resnična, je popolnoma vseeno, ali jo je objavil skrajno levi ali skrajno desni medij. Včasih storimo tudi napako, ki pa jo vedno popravimo.”

Lep pozdrav,
Boris Tomašič”

Novinarka Bulatovićeva je odgovorila, da je uredniška politika portala znana in je javno dostopna na njihovi spletni strani.

Andrej Žitnik