Slovenija se sooča z alarmantnim trendom odhajanja visoko izobraženega kadra in selitve tujih podjetij v druge države, zlasti na Hrvaško. Ta premik je vsaj deloma posledica ugodnejšega davčnega okolja v sosednji državi.
Viri opozarjajo, da visoke davčne obremenitve v Sloveniji odbijajo tako posameznike kot podjetja, kar predstavlja resno oviro za gospodarski razvoj. Z vprašanji smo se obrnili tudi na ministrstvo za gospodarstvo, a odgovorov še nismo prejeli.
Eden od tujih članov uprave Nove Ljubljanske banke, Antonio Argir, je v pogovoru za 24ur izpostavil, da je presenečen nad višino obdavčitve, ko je prejel svojo prvo plačo v Sloveniji. V Makedoniji, kjer je obdavčitev dohodkov fiksno postavljena na 10 odstotkov, bi bila njegova neto plača višja za kar 90 odstotkov, v Sloveniji pa, kjer se obdavčuje progresivno, lahko doseže celo 50 odstotkov za najvišje dohodke. Takšne razlike v obdavčitvi otežujejo ohranjanje in privabljanje talentiranih posameznikov, ki iščejo višje neto plače.
Visoke davčne obremenitve se ne odražajo le na individumih, temveč tudi na podjetjih. Tuja podjetja, kot je Novartis, opozarjajo, da je pridobivanje visoko izobraženega kadra postalo izjemno zahtevno zaradi neprijaznega davčnega okolja. Marjan Novak, član poslovodstva Novartisa, je izpostavil, da si mnogi strokovnjaki premislijo, ko se seznanijo z davčnimi obremenitvami v Sloveniji.

V podjetju so lani po poročanju 24ur zaposlili več kot 560 ljudi, od katerih je velika večina visoko izobraženih strokovnjakov. Kljub načrtnim zaposlitvam v letošnjem letu je Novaku jasno, da je davčna obremenitev glavni dejavnik, ki odvrne potencialne zaposlene. V Novartisu so sicer predlagali zmanjšanje obdavčitve in uvedbo davčnih olajšav, da bi postali konkurenčnejši na trgu dela.
Seznam je daljši, kot smo mislili
Odhajanje visoko izobraženega kadra in selitev podjetij iz Slovenije ni problematično le z vidika izobrazbe, temveč tudi razvoja tehnologij. K podjetjem, kot je A1 Slovenija, prinaša ta izziv težave pri iskanju vrhunskih strokovnjakov, saj morajo konkurirati z drugimi podjetji, ki nudijo višje plače in boljše delovne pogoje. Marketing Magazin ugotavlja, da je seznam podjetij, katerih velik del agencijskih in marketinških proračunov upravljajo s sosednje Hrvaške, daljši, kot bi si mislili: Coca-Cola, Ikea, Samsung, Adidas, Honor, Huawei, HP, L’Oreal, Milka, Xiaomi, Bayer, Orbico, Ferrero, Lek, Microsoft in drugi. Napovedujejo se še novi premiki pri večjih trgovskih verigah in ponudnikih telekomunikacij.

Dober tehnični kader je ključnega pomena za podjetja, ki se ukvarjajo z novimi tehnologijami, kot so umetna inteligenca in razvijanja hitrejših omrežij. Viri trdijo, da je spekter potrebnega znanja širok, a so obdavčitve ovira, ki zmanjšuje možnosti za privabljanje talentov v Slovenijo.
Slovenija se mora resno zamisliti o svojem davčnem sistemu, ki je v dani situaciji morda preveč obremenjujoč za visoko izobraženi kader in podjetja. Povečane stopnje davkov ne le odganjajo posameznike in podjetja, ampak tudi ogrožajo dolgoročno gospodarsko stabilnost in rast. Kljub lepim življenjskim razmeram in kakovosti infrastrukture, zdravstva ter izobraževalnega sistema, je nujno razumeti, da bi morali imeti konkurenčno davčno okolje, ki privablja investicije in sposobne posameznike.
Brez sprememb v davčni regulativi se Slovenija lahko poškoduje, kar vodi v nadaljnje odhajanje talentov in podjetij v bolj ugodne razmere, smo pa o zaskrbljujoči situaciji pisali tudi v kabinet ministra za gospodarstvo Matjaža Hana in ga vprašali za komentar in namen, kako se soočiti s tako izgubo v gospodarskem okolju, a odgovora še nismo prejeli.
A. H.