Gre za finančni samomor? Brez tujih partnerjev bodo slovenski davkoplačevalci preplačali milijarde nepotrebnih evrov

Datum:

Še pred koncem leta se obeta nov predlog novele zakona o gradnji in upravljanju drugega tira železnice Divača-Koper, ki izgleda bolj kot »finančni samomor«. Vladna koalicija namerava namreč po predlogu do leta 2028 drugi tir zgraditi sama, brez zalednih držav, kar pomeni na plečih davkoplačevalcev. Predlog sicer še ni sprejet, saj ga čaka še parlamentarni postopek.

Spomnimo, da je v finančno zmogljivost za samostojno financiranje projekta drugi tir železniške proge Divača-Koper, katerega ocenjena vrednost znaša skoraj 1,6 milijarde evrov, v reviziji podvomilo že Računsko sodišče, kljub temu pa tako vlada kot Generalni direktor 2TDK-ja Pavle Hevka v tem ne vidita težav. In zakaj bi, ko pa je vlada navajena vzemati iz žepov davkoplačevalcev?

Na trasi je trenutno odprtih 14 delovišč, poleg 12 pri gradnji predorov še dva viadukta – Gabrovica in Vinjan. Železnica bo tu potekala pod avtocestnim viaduktom Črni Kal, železniški viadukt pa bo dolg dobrih 400 metrov. “Višine so od 14 metrov, kar je prvi steber ob podpori sedem, pa do 64 metrov v sredini konstrukcije,” je za TV Slovenija pojasnil vodja projekta drugega tira Roman Mur. Od železniškega do avtocestnega viadukta bo približno 30 metrov višinske razlike.

Če ne bo zgrajeno v roku, se lahko Slovenija poslovi od evropskega denarja
Kot je razkril vodja 2TDK-ja Pavle Hevka, je nepovratnih evropskih sredstev za 248 milijonov evrov, vendar morata biti tako viadukt Gabrovica kot tudi Vinjan zgrajena do konca prihodnjega leta, sicer lahko izgubimo evropski denar, predviden v okviru milijardne infrastrukturne naložbe. Finančna konstrukcija projekta drugi tir je bila vključena v investicijski program iz leta 2019, čeprav v trenutku sprejema programa še ni bilo zagotovljenih 96.639.509 evrov, kar je predstavljalo 8,4 odstotka predvidenih investicijskih stroškov. Prav tako še danes ni jasno, ali bo z vložkom 200 milijonov evrov pri investiciji sodelovala tudi zaledna država ali pa bo tudi ta del investicije pokrit iz proračuna.

Generalni direktor 2TDK Pavle Hevka (foto: sta).

Višina predvidenih namenskih vplačil v državni proračun za upravljanje drugega tira je odvisna od povpraševanja na trgu, medtem ko izplačila družbi 2TDK iz proračuna niso, zato obstaja tveganje, da bo v primeru neuresničitve predvidenega povečanja povpraševanja na trgu potrebno iz državnega proračuna zagotoviti dodatna sredstva za kritje razlike. Poleg tega za del namenskih vplačil v državni proračun Slovenija še nima dovoljenja Evropske komisije, da jih bo lahko pobirala tudi po letu 2052, kar prav tako predstavlja tveganje, da bo morala sredstva zagotoviti iz drugih prihodkov proračuna. Trenutno kaže, da bodo izvajalci delo uspešno opravili do določenega roka dokončanja nove proge, vsi predori pa naj bi bili prevrtani do konca leta 2024. V 13 mesecih so izkopali skoraj 11 kilometrov predorskih cevi, na vseh deloviščih pa je trenutno tisoč delavcev.

Gradnja drugega tira železnice Divača-Koper (Foto: 2TDK).

Še pred koncem leta pa namerava vladna koalicija po skrajšanem postopku v parlamentu predlagati spremembe zakona o gradnji in upravljanju z drugim tirom. Najpomembnejši novosti sta, da bi tir gradili in financirali sami, torej brez zalednih držav in da bi podjetje 2TDK prevzelo tudi investitorstvo ter upravljanje nad vzporednim tirom, ki bi ga začeli graditi leta 2027. Generalni direktor 2TDK-ja Pavle Hevka je v Odmevih dejal, da v tem ne vidi težav. Če prispevka zalednih držav ne bo, bo družba pač vzela posojilo pri Evropski investicijski banki in projekt nemoteno izvedla, je zatrdil.

Ana Horvat

Sorodno

Zadnji prispevki

Jankovića na ustni obravnavi ni bilo – ta se skriva za vojsko dragih odvetnikov!

"Najbolj odgovornega za zastrupljanje vode v Ljubljani ni bilo...

Golob priznal povezave med slovensko policijo in balkansko mafijo

Robert Golob se že lep čas spogleduje s tisto...

“Nujna pot” ministrice Vrečko na glamurozno zabavo v London

Pod plazom kritik se je tokrat znašla koordinatorka koalicijske...

Črni obeti za Slovenijo: OECD za več kot polovico znižala gospodarsko rast

Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD) je Sloveniji...