Kremelj vodi obsežno dezinformacijsko kampanjo proti Ukrajini

Datum:

Evropska obveščevalna služba je dnevniku The Washington Post dostavila več kot 100 dokumentov o obsežni ruski dezinformacijski kampanji proti Ukrajini s pomočjo farme trolov. Ta je za širjenje dezinformacij uporabila tako družbena omrežja kot tudi lažne članke ipd. Med drugim je bil namen poglobiti spor med ukrajinskim političnim in vojaškim vodstvom. Prav tako je bil namen poglobiti oziroma zanetiti spore med Zelenskim in Zahodom. 

Ko se je pretekli mesec prvič pojavila novica, da bo ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski odstavil svojega najvišjega vojaškega poveljnika Valerija Zalužnega, so se moskovski uradniki nedvomno razveselili. Razkriti tajni dokumenti, katerih vsebino je prvi objavil The Washington Post, dostavila pa evropska obveščevalna agencija, kažejo, da so si Rusi mesece prizadevali ustvariti prav ta razkol med političnim in vojaškim ukrajinskim vodstvom. Skušali so namreč poglobiti spor med Zelenskim in Zalužnim ter javnosti posredovati informacijo, da namerava Zelenski Zalužnega odpustiti.

Administracija ruskega predsednika Vladimirja Putina je skupini ruskih političnih strategov naročila, naj uporabijo družbena omrežja in lažne novice, ki bi Zelenskega prikazali kot “histeričnega in šibkega”. Ta naj bi se bal, da bi bil zamenjan, zato si želi znebiti se svojih tekmecev. Navodila Kremlja je rezultiralo v na tisoče objavah na družbenih omrežjih in stotinah izmišljenih člankov, ki so jih ustvarile farme trolov. Te so se razširile tako v Ukrajini kot Evropi, njihov namen pa je bil izkoristiti govorice o napetosti med ukrajinskima voditeljema.

Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski in nekdanji vrhovni poveljnik oboroženih sil Ukrajine Valerij Zalužni. (Vir: AFP)

Namen je bil sejati razdor v pretežno enotni ukrajinski družbi
Ključni namen je bil destabilizirati ukrajinsko družbo, saj je ta po javnomnenjskih raziskavah izjemno enotna vse od ruske invazije dalje. A kot kažejo pridobljeni dokumenti, so moskovski uradniki občasno izražali razočaranje nad svojo nezmožnostjo spodkopanja Zelenskega in razpihovanja delitev. Eden izmed njih je celo potožil, da je Zelenski kot Brad Pitt, ki ga ni mogoče umazati. Zaradi negotove ameriške pomoči in pomanjkanja napredka na fronti pa so nekateri v Kijevu zaskrbljeni, da bi ruska dezinformacijska prizadevanja začela spodkopavati nacionalno kohezijo in moralo.

Cilj operacij Kremlja: najprej Ukrajino spreti z Zahodom, nato še navznoter
Rusija namreč pripravlja akcijo na treh frontah. Prva je pritisk na fizični fronti, druga vključuje napade na ukrajinsko infrastrukturo, tretja pa pomeni destabilizacijsko kampanjo. Za dezinformacijsko kampanjo, ki traja od januarja 2023, je zadolžen Putinov pribočnik, namestnik vodje štaba Kremlja Sergej Kirijenko. Eden njegovih ključnih namenov je bil spodkopati zahodno podporo Ukrajini, zlasti Francije in Nemčije. Do konca leta 2022, potem ko je Ukrajina potisnila ruske sile v regijah Harkov in Herson in so uradniki v Kijevu začeli govoriti o veliki spomladanski protiofenzivi na vzhodu in jugu, pa je Kirijenko sestavil novo ekipo, ki se je osredotočila na destabilizacijo Ukrajine od znotraj.

Ukrajinska vojaka v okopu blizu Bahmuta v Doneški regiji (Foto: epa)

Laži: družina padlega ni dobila pomoči, Kijev želi boj do zadnjega Ukrajinca
Ključni namen te kampanje je bila diskreditacija vojaškega in političnega vodstva v Kijevu, razkol znotraj ukrajinske elite, demoralizacija ukrajinskih vojakov in dezorientacija ukrajinskega prebivalstva. Rezultat dezinformacij se je med drugim kazal kot povečanje števila razrešitev v vladi in javni konflikti. Prav tako naj bi pretiravali s statistko o ukrajinskih izgubah, da bi z njo povečali občutek tesnobe. Širili so lažne novice, da družine nekaterih padlih vojakov niso prejele nobene državne pomoči. Obenem je Kremelj širil dezinformacije, da je cilj Kijeva boj do zadnjega Ukrajinca. Kremelj je širil tudi lažne zgodbe, da je želel Zahod zamenjati Zelenskega.

Operacija Doppelgänger: kloniranje in uzurpacija spletnih strani vlad in medijev
Ruski troli so na ukrajinsko javno mnenje skušali vplivati zlasti prek Telegrama v kombinaciji s Twitterjem in Facebookom/Instagramom. Telegram je namreč postal najpomembnejši vir novic v Ukrajini, prehitel je celo osrednje medije. So pa moskovski strategi posebej poudarjali, da se je treba izogibati očitni proruski propagandi z namenom pridobivanja zaupanja prebivalcev. Eden takšnih propagandnih prijemov se je nanašal na lažno novico, da namerava Zalužni postati naslednji ukrajinski predsednik. Še ena takšna novica je bila, da namerava Zalužni zaustaviti protiofenzivo in da se v Ukrajini načrtno spodkopava demokracija. Taktika je vključevala tudi kloniranje in uzurpacijo spletnih strani medijev in vlad, denimo Le Monde in francoskega zunanjega ministrstva, zatem pa so bile na njih objavljene lažne spletne vsebine za očrnitev ukrajinske vlade.

Nemška zunanja ministrica Annalena Baerbock (Foto: epa)

Gre za operacijo, ki so jo EU uradniki imenovali Doppelgänger. Operacija je prav tako vključevala ustvarjanje lažnih računov na omrežju X za vidnejše osebnosti v družbi vključno z nemško zunanjo ministrico Annaleno Baerbock, ki je septembra objavil lažno informacijo, da bo vojne v Ukrajini konec v treh mesecih. Ena od lažnih novic je bila tudi ta, da je Zelenski kot igralec sposoben zgolj slediti scenariju, ki so ga zanj napisale ZDA in Nato ter da so se ga zahodni zavezniki naveličali. Prav tako se je skušalo širiti ponarejene ukrajinske vladne dokumente, ki naj bi prikazovali koruptivne sheme vojaških naročil in namigovali, da sta imela Zelenski in njegova družina zahodne bančne račune. Objavljali so na stotine člankov in tisoče objav na družbenih omrežjih, prevedenih v tuje jezike, usmerjenih proti Zelenskemu.

Kupovanje tujih vplivnežev, širjenje lažnih novic iz zahodnih medijev v Ukrajino
Prav tako naj bi v eden od člankov pisalo o tem, da je Zelenski želel nadaljevanje obrambe Bahmuta (kljub nasprotovanju Zalužnega), kar naj bi privedlo do smrti 250 tisoč ukrajinskih vojakov. Ta številka je lažna. Pisalo se je tudi o lažni zaroti generalov proti Zelenskemu ipd. Eden ključni cilj pa je bil, da se lažne novice iz evropskih družbenih medijev prenašajo nazaj v Ukrajino. Strategi so imeli tudi cenike za objavljanje proruskih komentarjev v uglednih zahodnih medijih in za plačilo “vplivnežev” na družbenih medijih v Združenih državah in Evropi, ki so bili pripravljeni sodelovati z Rusijo. Ruskim propagandistom so služili tudi številni ponaredki videoposnetkov (deepfake). Ključni cilj te manipulacije pa je demoraliziranje ljudi.

Domen Mezeg

Sorodno

Zadnji prispevki

Večina Slovencev odločno proti migrantskim centrom

V zadnji javnomnenjski raziskavi agencije Parsifal so anketirance vprašali,...

Največ denarja iz medijskega sklada za Odlazkove medije

Ministrstvo za kulturo je pod vodstvom Aste Vrečko iz...

Američani delajo več kot “neambiciozni” Evropejci

Evropejci so manj ambiciozni in ne delajo tako trdo...