Leta 2025 Slovenija ni prav nič bližje drugemu bloku jedrske elektrarne kot pred dvema letoma, ko so vladni možje javno izražali svojo skepso nad gradnjo drugega bloka jedrske elektrarne. Prednost so imeli in očitno še vedno imajo zgolj obnovljivi in nezanesljivi viri energije.
Eden izmed vladnih mož in žena, skeptičnih do gradnje JEK2, je bil tudi minister za okolje podnebje in energijo mag. Bojan Kumer. Svojo previdnost oz. oklevanje glede projekta JEK2 je pred dvema letoma podkrepil z izjavo, da bi lahko tehnologija malih jedrskih reaktorjev že v dveh letih nadomestila obstoječo, zrelo tehnologijo.
Tako je povedal: “Zadnji dve leti je tehnologija malih jedrskih reaktorjev (SMR) zelo hitro napredovala. Če bo ohranila tako dinamiko, lahko v dveh letih nadomesti zrelo tehnologijo, torej klasične jedrske reaktorje.”
Pred natanko 2 letoma je minister Kumer v intervjuju na @n1slovenija dal nerealistično in preoptimistično izjavo.
2 leti kasneje ne stoji še niti prototip malega jedrskega reaktorja.
Kaj sploh so SMR in kakšen je njihov potencial? Preberite v članku:
👉https://t.co/uijZ6nKmsC pic.twitter.com/MlhwSALeDB— jedrska.si (@jedrskasi) March 12, 2025
Kot so ugotovili na družbenem omrežju Jedrska.si, se je minister Kumer povsem zmotil. Kot pišejo, dve leti kasneje “ne stoji še niti prototip malega jedrskega reaktorja”.
Majhni modularni reaktorji (SMR) so sicer obetajoča tehnologija prihodnosti. Kot pojasnjujejo na Jedrska.si, že ime nakazuje njihove najosnovnejše značilnosti, da so manjše velikosti in grajeni modularno, torej da je mogoče gradnike zgraditi v tovarnah in jih nato sestaviti na lokaciji. Ena izmed definicij SMR-jev je, da so omejeni do 300 MW moči.
Zaradi njihove majhnosti bodo ti predvidoma cenejši od večjih reaktorjev, ni pa povsem jasno, po kakšni ceni bodo proizvajali elektriko. Kot pišejo na Jedrska.si, trenutno obratuje en SMR, in sicer v Rusiji, poimenovan Akademik Lomosov. Gre za plavajočo jedrsko elektrarno z dvema enotama moči 32 MW. Po poročanju World nuclear news, pa je 26. decembra s komercialnim obratovanjem začel še HTR-PM na Kitajskem. Široke komercialne uporabe zaenkrat še ne pričakujejo. Na projektih na zahodu so namreč še globoko v razvoju. Več o sodelovanju Češke z Rolls Roycem na tem področju lahko preberete – TUKAJ.
Ž. K.