fbpx

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec napoveduje digitalne rešitve za razvoj javnega prometa – zato negodovanje taksistov?

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je prepričan, da bi digitalne platforme omogočile boljše storitve taksi prevozov (Foto: Facebook)

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec se zaveda problematike, ki jo povzroča veliko število avtomobilov, predvsem v smislu prometnih konic in onesnaženega zraka. Prepričan je, da bo Slovenija s pravo strategijo lahko dosegla več možnosti trajnostnih oblik mobilnosti. V njegovem mandatu so se lotili projektov, ki so dolga leta stali na mestu. Minister Vrtovec je prepričan, da dobro delujoč javni promet zmanjšuje potrebo po lastnem avtomobilu. Poleg investicij v železniško infrastrukturo v prihodnje načrtuje tudi spremembo zakonodaje, ki bi dala možnost uvedbe digitalne platforme, ki bi omogočila enostavno poslovanje in organizacijo taksi služb. 

“Že od začetka ministrovanja v fokus postavljam ljudi – uporabnike prometne infrastrukture in vseh, še posebej pa trajnostnih, oblik mobilnosti. Na vseh področjih ministrstva smo letos naredili velikanske korake naprej, odpravili birokratske ovire in in v tek spravili projekte, ki so leta ležali v predalih,” je na Facebooku dejal minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec. V nadaljevanju je napovedal tudi spremembo Zakona o prevozih v cestnem prometu, s katerim brišejo birokratske nesmisle in odpirajo vrata novim oblikam prevozov. “Delamo še en pomemben korak k boljšemu sistemu za uporabnike, tako domače kot tuje. Zakon, ki bo omogočal opravljanje taksi storitev prek aplikacij, bo zagotavljal moderen, digitalen način prevozov, kakršnega poznajo že domala povsod po svetu.”

Podobno, kot so dejali že v smernicah ljudske skupščine tudi Vrtovec poudarja, da dobro delujoč javni promet, taksi in storitve deljene mobilnosti zmanjšujejo potrebo po lastnem avtomobilu, s čimer zmanjšujejo prometne zamaške in onesnaženost zraka. Pojasnjuje, da so v Sloveniji preteklosti šli trendi v nasprotno smer: Število registriranih avtomobilov se je od leta 1995 do leta 2017 povečalo za 54 odstotkov. “Zato pospešeno gradimo železniško infrastrukturo, uvajamo nove vlake in zato tudi dodajamo nove načine mestne mobilnosti,” je pojasnil.

Na ministrstvu za infrastrukturo želijo ljudem omogočiti novo, drugačno, boljšo in modernejšo izkušnjo mestne mobilnosti (Foto: STA)

Izkušnje primerljivih mest kažejo, da se z aplikacijami za mobilnost pomembno izboljša kakovost, dostopnost in razpoložljivost storitev za uporabnike, s tem pa tudi zmanjša potreba po lastniškem avtomobilu. Zastarela ureditev taksi prevozov, ki se žal odraža v neurejenih razmerah na trgu,  je ena izmed šibkejših točk slovenske prometne stvarnosti. Strokovnjaki neodvisne evropske organizacije za opravljanje testov Eurotest so se v letih 2011 in 2013 po 22 evropskih mestih lotili preverjanja kakovosti taksi storitev in med vsemi mesti najslabše ocenili prav Ljubljano. “Od takrat se žal ni veliko spremenilo. Zato želimo ljudem omogočati novo, drugačno, boljšo in modernejšo izkušnjo mestne mobilnosti,” je pojasnil.

Sam ima zelo dobre izkušnje z uporabo aplikacije za javni prevoz
Vrtovec v nadaljevanju deli izkušnje iz tujine o uporabi aplikacij Uber in Bolt. Obema je skupno, da so vnaprej znani vsi ključni podatki, od same cene prevoza do tipa avtomobila in ocene voznika. Uporabnik tako za vožnjo plača preko aplikacije. “Plačal sem kar prek aplikacije in na mail prejel račun – kar v Sloveniji ni ravno navada. Ni bil problem, da nisem govoril jezika, pa tudi, da nisem imel pri sebi gotovine,” je dejal. Pri tem je v preteklosti že izpostavil, da za uporabo taksija ni potrebno uporabljati in iskati gotovine, manjše pa bo tudi število utaj davkov. “Na ministrstvu se ukvarjamo s tem, kako to povezati s Finančno upravo Republike Slovenije. Pobiranje davkov in izstavljanje računov bo enostavno,” je zagotovil in dal vedeti, da v tujini delujejo moderne platforme. “Ne samo v zahodnem svetu, delujejo tudi v tretjih državah sveta. Želimo biti res učinkoviti in digitalizirati Slovenijo.”

Slika je simbolična (Foto: Pixabay)

Obstoječi Zakon o prevozih v cestnem prometu takšnih aplikacij ne dovoljuje, saj je bil sprejet v letu 2006, ko niso še niti obstajale. Slovenija je danes zato skorajda edina država v Evropi, kjer digitalnih aplikacij, ki nadomeščajo analogni taksimeter, ne smete uporabljati. Tu so nas žal že zdavnaj prehitele države, kot so Švedska, Velika Britanija, Francija, Nizozemska, Nemčija, Švica, Avstrija, Italija, pa tudi Hrvaška, Estonija, Češka, Slovaška in Poljska. Pa tudi Rusija, Kitajska in seveda ZDA.

“V fokus svojega ministrovanja sem postavil ljudi. Želim si napredne in moderne ureditve, do katere vodi pot prek debirokratizacije, katere cilj je boljša storitev za državljane in obiskovalce Slovenije. Zato digitalna, moderna storitev.”

V obravnavi je zakon, ki bo dovoljeval uporabo takšnih aplikacij
Nov predlog dovoljuje uporabo takšnih aplikacij, ki pa morajo izpolnjevati stroge tehnične zahteve in delovati v skladu z davčno in preostalo slovensko zakonodajo. “Aplikacija bo tako morala potnika vnaprej seznaniti o ceni prevoza, prevozniku, vozilu in poteku poti, pri čemer bo morala omogočiti tudi brezgotovinsko plačilo,” je obrazložil.  Prevozniki in uporabniki se bodo tako lahko svobodno odločali o tem, ali želijo uporabljati taksimeter ali pa aplikacijo – izbira in s tem možnosti bo tako večja za prav vse. Nasprotno pa že opaža širitev mitov, saj gre za ideološko temo. Nasprotniki novega sistema si želijo preprečiti reformo in ohraniti zbirokratiziran, zastarel in uporabnikom neprijazen sistem, ki nagrajuje obstoječe monopole na račun posameznih taksi voznikov in uporabnikov storitev.

Vrtovec poudarja, da ni bojazni o tem, da bi po novem lahko vsakdo izvajal prevoze. Prav tako se ohranjajo državne licence za vožnjo taksija in prav vsak, ki bo želel izvajati prevoze prek aplikacije, bo moral imeti veljavno licenco tako kot vsi ostali prevozniki na tržišču. “Pogoji, vključno z zahtevo o nekaznovanosti, bodo torej povsem enaki za klasične taksiste in tiste, ki bodo uporabljali aplikacije. S to spremembo zgolj odpravljamo birokratske nesmisle in delamo sistem življenjski in naravnan k uporabnikom,” je pojasnil.

Poudarja, da bodo pogoji ostali za vse enaki, kar pomeni, da bi morali vozniki biti plačani enako. “Prav tako se bo tudi v prihodnje strogo spoštovala delavnopravna zakonodaja, kršitelje pa bodo morali kaznovati za to pristojni organi. Kot mi je znano, je večina taksi prevoznikov že danes samozaposlenih, s spremembo zakona pa jim bomo kvečjemu odprli nove možnosti pridobivanja uporabnikov in s tem tudi dodatnih prihodkov.”

Sara Rančigaj