Podjetja bežijo – kaj nam pove sporočilo Magne?

Datum:

Ko je Magna International včeraj naznanila, da proizvodnjo seli iz Slovenije, bi moralo biti naši levi vladi (pa tudi levim ideologom, ki so jo zgradili) pošteno težko pri srcu. Mednarodna korporacija, vredna več deset milijard, nam je dala med vrsticami vedeti, da je Slovenija slab prostor za opravljanje posla – tako z vidika davčne zakonodaje kot zapletenosti birokratskih postopkov. PR-ovsko sporočilo, da je zmanjkalo naročil, da je kriva pandemija, dobave v dobavni verigi, logistika itd., je seveda votlo – če bi bilo res tako, potem proizvodnje ne bi selili v druge Magmine obrate, med drugim v 50 kilometrov oddaljeni Graz. Naša vlada pa je odhod razumela kot priložnost za lastno samopromocijo – da užalijo globalno podjetje in moralistično pripomnijo, kako je Magna neresna (?!) in kako bo morala vrniti 18.5 milijona evrov subvencij. Spet so zamudili priložnost, da se ozrejo vase. 

Minister za gospodarstvo Matjaž Han sebe in koalicijskih partnerjev ni vprašal, če morda podjetja iz Slovenije preganja pretirano socialistična politika, razvlečeni birokratski postopki in pretirana obremenitev plač (skupaj z zadnjim povsem nerealističnim zvišanjem minimalne plače, ki ga je mimo Hana in ministra za finance Klemna Boštjančiča sforsiral minister za delo Luka Mesec).

Raje je igral poceni moralista in zagotovil, da bo “država od Magne zahtevala vračilo pred leti prejete državne pomoči v vrednosti 18,5 milijona evrov, ki jih bo država zahtevala nazaj z obrestmi vred.” Povsem nepotreben komentar, saj je uprava podjetja že v napovedi odhoda iz Slovenije povedala, da bo državno pomoč vrnila.

Izguba delovnih mest “dobra informacija”
Da Han živi v svojem svetu, je jasno tudi iz njegovega komentarja na izjavo podjetja, da nameravajo na lokaciji lakirnice za zdaj urediti podporno-razvojno središče za druge Magnine lokacije po svetu. “Če gledam z okoljevarstvenega stališča, je to razmeroma dobra informacija.” Minister za gospodarstvo Republike Slovenije je izjavil, da je z okoljevarstvenega stališča dobra informacija, če delovna mesta izginjajo?! Skoraj neverjetna izjava in možna le v trenutni vladi – še v Šarčevi vladi si kaj takega nihče ne bi upal izreči. Da lakirnica ustreza tudi veliko bolj strogim avstrijskim okoljevarstvenim standardom, kot so naši, je itak nepomembno; tega pač od ministra ne pričakujemo, da bo vedel. Saj mora konec koncev biti koalicijski sopotnik stranke Levica, ki iz zgodbe dela okoljevarstveni alarmizem. Bolj alarmantno je, da ploska odhodu delovnih mest v avstrijski Graz.

Magna v Hočah (Vir: Twitter)

Hanu pomagajo okoljevarstveniki
Hanovemu povsem neverjetnemu okoljevarstvenemu premisleku se je pridružil še Uroš Macerl sopredsednik izvenparlamentarne stranke Vesna: “Države z neprimerno več kmetijske zemlje se pozidav branijo, pri nas pa tovarnam, kot je Magna, brez premisleka dovolimo, da zidajo na najboljših kmetijskih zemljiščih in vodovarstvenih območjih ter jih tako pripeljejo do trajnega uničenja. Minister Matjaž Han celo želi, da bi se omogočalo še več pozidav in krajši postopki, na račun okolja. Pri tem gre za večplasten problem. Najprej za podrejanje okoljske politike in strateških interesov države – na področju izrabe tal ter samooskrbe – interesom kapitala. Prav tako tudi za zanemarjanje trajnostnih vidikov razvoja in končno: za absolutno zavračanje dialoga s strokovno javnostjo in civilno družbo. Takratni minister Počivalšek je šel v svoji oblastni aroganci celo korak dlje in vse, ki so projektu kakorkoli nasprotovali, označil za “ekoteroriste”, ob tem pa organiziral koordinirane napade na kmete, okoljske organizacije in druge civilno-družbene pobude. V Sloveniji vlada provizija, ne vizija, kar se je žal pokazalo na primeru Magne.” 

Gre seveda za povsem bizarno stališče, saj gre za izredno majhen kos zemlje, ki je v okviru slovenske agrarne pridelave zanemarljiva, tudi če bi se tovarna še 10-krat razširila. To so jasno povedali tudi okoliški kmetje.

Dolgotrajni postopek pridobivanja okoljevarstvenih dovoljenj
Čeprav Magma tega ni izpostavljala, je empirično  jasno, da so k odhodu pripomogli tudi okoljevarstveni postopki – podjetje ima pač korporativno strategijo, da se z lokalnimi oblastniki ne zapleta v prepire (ni dobro za posel). Je pa vendarle jasno, da ni normalna triinpolletna doba pridobivanja okoljevarstvenega dovoljenja za proizvodnjo avtomobilov Fisker – Magma je namreč za dovoljenje zaprosila maja 2018, dobila pa ga je komaj v času Janševe vlade novembra 2021, do takrat pa je proizvodnja fiskerjev že potekala v Gradcu.

Katero mednarodno podjetje bo skoraj štiri leta čakalo na birokracijo nepomembne države EU, ko deluje v industriji, kjer so tehnološki cikli 6-mesečni, tehnologija pa se spreminja skoraj iz dneva v dan? Han je sicer priznal, da so postopki pridobivanja dovoljenj v Sloveniji predolgi, a se je oklenil tega, da Magma tega ni izpostavljala kot razlog za odhod (kot rečeno – podjetja se nočejo prepirati z lokalnimi socialisti), je pa priložnost še enkrat izkoristil, da je mednarodno podjetje, ki ima proračun polovice slovenskega proračuna še enkrat užalil – poudaril je, “da Slovenija tukaj zagotovo ni neresna, saj je izpolnila vse svoje obveznosti in morda celo preveč popuščala, kvečjemu je bila neresna Magna.” 

Magnin obrat Steyr v Grazu. (Foto: STA)

Pozor! To je izrekel potem ko je minister vlade, v kateri sodeluje, dvignil minimalno plačo na raven, kjer povprečen delavec v lakirnici ne naredi niti centa dodane vrednosti več in potem ko je birokracija naše države skoraj štiri leta zadrževala okoljevarstveno dovoljenje, potrebno za proizvodnjo delov novega tipa vozil. Kdo bo sploh še želel opravljati posel v Sloveniji? Tuj kapital je očitno trajno nezaželjen.

Andrej Žitnik

Sorodno

Zadnji prispevki

V Švici se zelo dobro zavedajo pomena finančnega opismenjevanja mladih

Mladi z dopolnjenim 15. letom starosti pridobijo delno poslovno...

Burno na razpravi o zakonu, s katerim želi SDS otroke zaščititi pred pedofilijo

Indoktrinacija LGBT je osrednji del trenutne koalicije, še posebej...

Biden ne bo prepovedal mentolovih cigaret, da ne bi užalil temnopoltih

Predsednik Joe Biden naj bi preklical načrt za prepoved...